Wednesday, January 30, 2008

Around the Taman Family Ride...

Biking is infectious. It spreads like wildfire. Slowly at first, but once it starts spreading, it is unstoppable...engulfing everything in its path...

First my eldest son. Then my wife. Once the mother got it, sporadic infection to the other children expedited. Within 3 weeks, my family become hooked to cycling. The word "weekend" used to be a much loathed word for my wife since she'll be losing her beloved husband to the bicycle and his biking activities. My bike has been a subject of jealousy.

But...after she herself, was infected, things take a 180° swing. The word "weekend" coupled with "riding" have turned into sweet melodious words to her and became a much looked forward to. Children are following suit.

Earlier, I took them for a spin around the taman. Just a casual brief ride on tarmac enough to stir their interests. After a rather pleasantly surprising announcement of the Thaipusam hol by Pak Lah, I was swarmed when I arrived home after work asking whether we could go for another round of ride around the taman. I gave them a big YES. To top it all, I brought back some parts to upgrade my son's heavy steel bike.

So that Wednesday morning, all the aspiring young riders rose early. Even earlier than on normal school days. Farhan, who would always sulk and sob, turns up chirpy and enthusiastic. Hmmm...miracle wonder of a bicycle? Doctors should start prescribing cycling to their patients.


All geared up and raring to go. From left, Suzana, Faris (9), Farihah (12) and Farhan (7)
Once everybody was all geared up, I gave a snappy briefing, something like what the hare did during a bash, covering the safety aspects, ride rules, signals, gear usage etc.



Tarmac around taman
Terrain around my taman is mostly flat. We started off on tarmac headed towards Karak highway next to Taman Koperasi Polis. That stretch of highway is under construction under the DUKE project. The road bank made a good place for introduction to some basic off road climbing and descending.



Slope climbing 101


Little one heaving

Little one fighting pain
We spent some time there trying and practicing climbing and descending. A small mishap befell on Farhan. His pants and knee suffer small cuts and abrasion when he lost balance while speeding down the slope. Actually, he was not supposed to zoom down yet. Perhaps he couldn't resist the temptation after seeing his brother and sister yelling their lungs out zooming down the slope. Tears flowed down his cheeks, with apparent signs of controlled wincing. He sulked thereafter when we decided to move on. I thought he sulked because of the pain and he didn't wanna cycle any more. Only later he complained to my wife that he wanted to try again after his crash. Ooooo...tough spirited young man. Hmmm..must've taken after his father!


Farhan n Faris on riverside trail

Wifey trying a small descent
We continued on looking for suitable passages and trying to avoid tarmac as much as we can. The sight of cyclists wearing helmets is not a common sight in the taman. Folks in the taman gave us a strange look as if we were troupe member of the London Royal Circus...
We casually passed by the taman to the riverside trail along Sungai Gombak. Popular spot for the taman folks and the nearby kampung folks to take a stroll or jog. We passed by coupla joggers and strollers. Some in family group, some solo and some in pair exchanging brief greetings and smiles. Really nice trail for casual jog, stroll or cycling. Would've been nicer if river is not polluted...



Going thru some tight obstacles
Ride was made more interesting by passing some obstacles, trying to climb up and roll down shallow banks. My intention of having a family ride and to expose them to basic off road riding fulfilled. There were few sections of dirt road and singletracks to let them have a feel of going off road. Nobody complained about being tired even though the distance was close to 10kms.

A sprinkle of "off-road"
River side trail
Flood mitigation dam

Ride ended with a breakfast treat of roti canai, nasi lemak and all you can eat at a local eatery. A good ride that also serves as good family bonding. And most importantly, my ride visa application would be easier to be approved...

Some vid clips of my family in action

video
Ibu half successful climb...

video
Farihah made it look so easy even though astride a regular heavy steel bike.

video
Little downhiller...

video
Faris

video

video

Tuesday, January 22, 2008

Ladang Tuan Mee Ride

Ladang Tuan Mee (LTM) is very instrumental in nurturing my interests in MTB. It is one of my earliest playground. Riding there returns lotsa nostalgia. I could always go back there again and again without feeling bored...Its vast area offers network of trails than I think I can never finish exploring...

Sunday, 20th jan 08, I went there again. A good ride with BBB boys and Loska...

Pics that I managed to capture...

Head Tube Condom

It's frustrating to see the abrasion caused by the cables rubbing against the head tube. Paint scraped off revealing the naked color of the frame material. I have seen people covering the area with stickers/decal. There's clear sticker film offered in the market for that purpose. The only setback is the residual glue patch stain after the sticker is removed.

I was looking at my abraded head tube after changing the inner tube for my kids' bike. I hung the inner tube on the bike rack. Such a pity that it will be thrown away as junk just like that. I looked at the tube, then the abraded head tube, back to the tube again....Subconsciously my mind tried to work something out...Suddenly ...I-reka!!! (Fortunately, I was not in my bath tub, enjoying a foam bath and not wearing anything at that moment). I leapt from my sofa. Rushed to the kitchen, grabbed the scissor and rush back to my "workshop".

Here's the result. Used inner tube converted to a head tube protector aka head tube condom. Used inner tube cut to shape and slid on the head tube to cover the abraded part to prevent further abrasion due to rubbing of the cables. Quick, simple, free and environmental friendly solutions. Err...you'd have to remove the fork for installation...

Notice anything peculiar?
How about now? Inner tube cut to shape to cover the top and bottom of head tube right where the cables rub against the head tube. Another view of the head tube condom.

Monday, January 21, 2008

Jurus-jurus Silat MTB

Adapun hamba bukanlah manusia yang handal dalam ilmu persilatan maupun ilmu alam atau ilmu hisab. Maka karena tiada tahu hamba, lalu hamba pergilah berguru kepada beberapa orang guru yang handal-handal. Walaupun guru-guru hamba handal belaka, tiadalah hamba menjadi handal seperti mereka akan karena bebalnya hamba. Walau banyak ilmu yang cuba diajar, sedikit sahajalah yang hamba mendapat. Maka dipesan akan guru hamba, ilmu walau sedikit kalau disebar akan menjadi banyak, maka menurutlah hamba kan pesan guru hamba.

Dengan rendah diri hamba cuba perturunkan sedikit jurus-jurus yang hamba telah pelajari untuk dikongsi bersama dengan tuan-tuan;

1. Jurus Telunjuk Lurus Jari Hantu Berkait

Jurus ini amat sesuai untuk mereka yang menggunakan shifter jenis rapid fire. Jari telunjuk pada penukar gear manakala jari hantu pada tuas brek. Maka dengan itu tiadalah perlu beralih-alih jari apabila mahu menukar gear atau menarik tuas brek. Akan tuas brek itu tiadalah perlu kepada beberapa jari melainkan satu jari sahaja iaitu jari hantu. Maka jari-jari manis dan jari kelingking bolehlah disimpan untuk kegunaan lain. Jari manis buat disarung cincin dan jari kelingking guna buat mengorek hidung.

2. Jurus Pak Maun Menari Twist

Jurus ini dinamakan sempena Pak Maun yang teramat gemar menari twist dan membaca syair. Gerakan ini menggunakan sendi lutut dan buku lali. Gerakan bermula dengan menggerakkan lutut ke sebelah luar seraya dengan itu buku lali juga digerakkan ke arah luar supaya kaki jadi mencapah. Guna jurus ini ialah kepada mereka yang memakai sepatu yang boleh melekat kepada rakap (pedal). Jurus ini kalau tiada dimahiri nescaya akan kelihatanlah kejadian tumbang tanpa sebab bagai nangka dan cempedak busuk jatuh bedebab. Jurus ini wajib dimahiri bagi mereka yang memakai sepatu melekat berkelit. (cleat). Jurus ini boleh dimantapkan lagi dengan latihan diiringi lagu twist.

3. Jurus Monyet Memeluk Dahan

Jurus ini memerlukan depaan tangan yang kemudian dikuncupkan. Tangan kanan akan bertemu tangan kiri seraya membentuk satu bulatan sambil tangan kanan dan kiri memegang erat satu sama lain dengan jari jemari disulamkan di antara tangan kanan dengan tangan kiri. Guna jurus ini ialah supaya dapat memegang sesuatu yang sebesar sepemeluk atau kurang. Jurus ini amat berguna apabila menuruni bukit dan basikal meluncur melebihi had laju ditokok dengan brek yang tiada makan. Apabila ini berlaku, penunggang melontarkan dirinya dari basikal sambil mencari pohon-pohon sebesar sepemeluk atau kurang. Apabila mendapati pohon yang sedemikian, penunggang perlu menggunakan jurus ini untuk memeluk pohon tersebut supaya tiadalah penunggang terhumban ke bawah gaung dan mendapat kesakitan dan kelukaan.

4. Jurus Goyang Bontot Harimau Berantai

Jurus ini penting bila menuruni cerun terutama yang curam lagi menggayatkan. Langkahnya, sebaik menghampiri cerun, apabila tayar hadapan mula menurun, kemaskan genggaman pada hendal. Berdiri di atas rakap sehingga bontot melepasi pelana. Goyangkan sedikit bontot ke kiri sekali dan ke kanan dua kali seberapa cepat. Kemudian hayunkan bontot ke belakang pelana dengan memastikan ada sedikit jarak kelegaan di antara "anu" dengan pelana supaya tiada berlaku perlanggaran dan kecederaan kepada anu. Untuk lebih berkesan dan merasakan lebih bersemangat sayugia juga mengaum sedikit sepertimana mana harimau ketika menghayun bontot ke belakang pelana.

InsyaAllah, jurus ini membolehkan tuan hamba menuruni cerun dengan lebih yakin dan selamat karena berat tuan hamba telah dipindahkan ke belakang. Ini akan membantu kenderaan tuan hamba "melekat" kepada cerun dan tuan hamba tidak dihumban ke hadapan.

Hamba ingin mengingatkan bahawa bontot itu jangan terlalu direndahkan karena khawatir bontot tuan hamba akan disagat oleh tayar belakang tuan hamba. Adapun jika berlaku sedemikian akan kesakitanlah nanti dubur tuan hamba dan sukarlah nanti tuan hamba melepaskan hajat.

5. Jurus Kuda Galak Menunjal Hadapan

Umpama kuda menunjal kaki hadapan, jurus ini memerlukan tuan hamba mengangkat tayar depan basikal tuan hamba sama ada untuk seketika atau untuk beberapa lama bergantung kepada tahap kemahiran tuan hamba. Jurus ini berguna untuk membantu tuan hamba melepasi halangan-halangan dalam rupa kayu, batu atau bonjolan tanah. Jurus ini juga akan menjadi jurus asas kepada jurus-jurus lain yang akan dibicarakan kemudian.

Sepertimana lazim, sebelum berlatih jurus ini pastikan tuan hamba sedia berpakaian keselamatan. Tiadalah hamba mahu dipertanggungjawabkan sekiranya berlaku kemalangan ke atas tuan hamba. Sayugia juga diingatkan, sekiranya tuan hamba memakai sepatu berkelit, berhatilah. Janganlah tuan hamba pasakkan kelit tuan hamba kepada rakap. Nescaya mengundang bencana sekiranya tuan hamba tiada dapat melepaskan kaki tuan hamba apabila berlatih menggunakan jurus ini.

Jikalau tuan hamba sudah bersedia, marilah kita memulakan. Sebagai persediaan, letakkan piring gegancu tuan hamba pada piring tengah, manakala piring belakang juga sesuai menggunakan piring tengah.

Kayuh perlahan-lahan lagak kuda berjalan santai adanya. Kemaskan pegangan pada hendal. Apabila rakap berada pada kedudukan pukul dua, henjut badan ke belakang sambil tangan merentap hendal seolah mahu mengangkat hendal. Serentak dengan itu, tujah pedal sekuat hati supaya basikal meluncur ke hadapan. Gabungan angkatan hendal, pindahan berat badan ke belakang dan tujahan engkol akan mengangkat tayar depan. Jangan lupa kedudukan punggung masih lagi di atas pelana. Tuan hamba perlu terus berkayuh sambil menyeimbangkan putaran engkol dengan kelajuan yang sesuai. terlalu perlahan, tayar depan akan kembali ke bumi. Terlalu laju, tuan hamba akan terlentang.

Dalam beberapa cubaan awal tuan hamba mungkin hanya mampu mengangkat sedikit sahaja tayar hadapan. Tidak mustahil juga kalau tuan hamba akan terlebih "angkat" sehingga basikal hampir terlentang. Tuan hamba perlu banyak mencuba sehingga tuan hamba dapat merasa sendiri di mana titik keseimbangan tuan hamba. Apabila titik keseimbangan sudah didapati, tuan hamba bolehlah berkayuh di sekeliling desa dengan hanya tayar hadapan tergantung diawangan. Barang diingat, penduduk desa mungkin tidak menyenangi perbuatan tuan hamba terutama kalau tuan hamba telah lanjut usia. Tuan hamba mungkin akan dianggap mat rempit dan akan dilempari dengan kata nista, kalaupun tidak dilempari dengan telur tembelang atau buah tomato busuk. Jangan dikata hamab tiada memberi amaran.

Hamba ingin mengingatkan bunyi dari ceritera hamba ini seolah senang sahaja membuat jurus kuda menunjal ini. Padahal, tersangatlah sukar. Hamba sendiri masih tiada berjaya melakukannya walau sudah berlatih sekian lama malah sudah beberapa kali pergi bertapa ke Bukit Kiara dan Gunung Gombak untuk memantappkan jurus ini namun masih tiada berhasil...

Hamba rasa cukuplah dulu sebagai permulaan. Masih ada beberapa lagi jurus-jurus yang hamba ingin kongsi bersama. InsyaAllah pada lain masa jika diizinkan Tuhan. Semoga kita semua mendapat manfaat dari ilmu yang sedikit ini. Allahualam.

Friday, January 18, 2008

Kenali Komponen Basikal - Tayar

Ini adalah siri 3 dalam siri-siri Komponen MTB dan disiarkan secara berperingkat atas dasar "bila aku ada masa". Penulis bukan orang yang berpengalaman dalam MTB, sekadar suka mencari, menyelidik, menyibuk dan mencuba sendiri. Penulis TIDAK bertanggungjawab sekiranya pembaca mengalami kemalangan, kecederaan, kerosakan harta benda dan wang ringgit akibat mengikuti saranan daripada artikel penulis. Apa-apa hal sendiri tanggung. Penulis juga mengalu-alukan kritikan, teguran, pembetulan dan seumpamanya untuk penambahbaikan artikel ini untuk manfaat semua. Untuk rujuk silang komponen yang disebutkan dalam artikel ini, pembaca boleh merujuk Anatomi Sebuah Basikal Gunung

TAYAR MOUNTAIN BIKE

Oleh : Oli Beckingsale
Alihsuara dan tokok tambah oleh : BC KeLoLo

Bila anda mula-mula berbasikal gunung, apa saja tayar yang siap terpasang oleh pengeluar dirasakan sudah memadai. Asalkan tekanan angin mencukupi dan dipam dari semasa ke semasa.

Bila dah lama sikit berbasikal, dah mula bergaul dan memerhatikan basikal orang lain, anda mula perasan akan kehadiran bentuk dan saiz tayar yang berbeza-beza. Mula la gatal mulut bertanya. Kena pulak yang ditanya jenis suka bercerita, jatuh dagu anda bila mendengar cerita sambil kepala angguk-angguk. Nasib baik lagi, kawan tu murah hati pulak bagi cuba. Turun teres pulak tu yang sebelum ni anda tak pernah lepas. Bila pakai beskal dia, rasa macam lebih yakin dan anda boleh lepas pulak. Cengkaman baik dan basikal tak mudah menggelungsur bila anda membrek. Anda banding basikal anda dengan basikal dia tak nampak banyak beza melainkan pada tayar. Anda masih pakai tayar stok yang datang bersama basikal manakala kawan baru anda tadi pakai tayar yang lebih lebar dan bunga tayarnya lebih menggerutu. Kemahiran deduksi anda merumuskan yang poket anda akan rabak lagi apabila balik nanti anda kan singgah dikedai basikal untuk sepasang tayar gemuk. Anda mula menyedari dan merasakan bahawa meilih tayar yang betul boleh memberikan perbezaan besar kepada prestasi dan memungkinkan anda mendapat lebih kepuasan menunggang.

Terdapat berbagai jenis tayar di pasaran yang boleh dikelasifikasikan kepada 5 jenis asas mengikut kegunaan;

Anda perlu memilih tayar yang yang betul untuk rupabumi kegemaran anda dan gaya tunggangan anda. Untuk menjadikan hidup lebih meriah, tayar juga datang dalam pelbagai saiz, kualiti dan boleh jadi juga khusus untuk tayar depan atau belakang (sesetengahnya datang dengan pelbagai warna untuk anda pilih. Rambang mata! Kaler pinkpun ada!)

Tayar basikal gunung diukur dalam inci. Garispusat biasa ialah 26 inci tapi kelebaran boleh jadi dari 1 inci hingga 3 inci. Berhati-hati kerana saiz juga berbeza-beza bagi pengeluar yang berbeza. Tayar saiz 26 x 2.0" dari pengeluar berbeza mungkin memberikan saiz lebar sebenar yang berbeza bila terpasang pada roda anda!

Nah! Keliru? Untuk lebih mengelirukan lagi, ada juga roda yang walaupun bersaiz 26" tapi hakikatnya garispusat berbeza. Jadi, periksa tayar yang terpasang pada basikal anda untuk memastikan tayar baru anda boleh dipasang pada roda. Perhatikan 2 nombor yang diikuti oeh 3 nombor. Contohnya 47-559. Nombor ini ialah nombor penanda ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organization). Dua nombor pertama merujuk kepada kelebaran tayar 47mm dan 3 nombor berikutnya ialah garispusat dalam tayar - 559mm. Tayar anda harus muat dengan roda anda!

Harga tayar berbeza-beza. Sebahagiannya disebabkan oleh reputasi pengeluar. Selebihnya kerana kualiti dan bahan yang digunakan.

  • Tayar bermutu tinggi mempunyai mempunyai lebih bilangan benang per inci (TPI - threads per inch) berbanding dengan model-model jimat. Lebih TPI, tayar akan jadi lebih kuat, tahan bocor dan memberikan tunggangan yang lebih lunak dan responsif. Sebagai contoh, tayar prestasi tinggi Michelin mempunyai 127 TI manakala tayar jimat hanya mempunyai 33TPI.
  • Tayar jimat menggunakan bingkai (bead - bahagian lengkung tayar yang melekat pada roda) besi, manakala tayar mahal menggunakan kevlar yang lebih ringan tetapi kukuh dan membuatkan proses memasang dan membuka tayar menjadi lebih mudah.
  • Sesetengah tayar dibuat khusus untuk tayar depan atau belakang
  • Tayar depan bertumpu kepada fungsi kendalian dan brek
  • Tayar belakang berperanan untuk kestabilan dan pemacuan.
  • Juga sesetengah tayar mempunyai bentuk bunga yang khusus untuk arah tertentu untuk lebih cengkaman - biasanya ditunjukkan dengan arah putaran pada dinding tayar.


Tayar Am


Tayar yang paling biasa digunakan dan dipasang pada kebanyakan basikal gunung. Ia mempunyai bentuk bunga tayar yang terbuka dan juga bergerutu yang boleh berfungsi dalam bergagai keadaan, dari berdebu hingga berlumpur. Corak bunga tidak terlalu agresif bagi membolehkan tayar bergolek di atas semua permukaan dari denai-denai rimba hingga ke atas tarmac. Saiznya biasa dalam lingkungan 26x1.9 atau 26x2.0 - tidak terlalu lebar, tetapi memadai untuk menyerap hentakan dan agak lasak. Tayar am ini adalah pilihan pertengahan untuk kebanyakan keadaan dan pilihannya banyak! Walaubagaimanapun, tayar serba boleh ini tidak BOLEH dalam keadaan yang lebih mencabar. Ia lebih berat dan kiraan TPInya rendah.

Balik ke senarai jenis tayar


Tayar Lumpur/Selut


Bermain basikal gunung, anda akan berhadapan dengan kayuhan di dalam lumpur/selut sekali sekala terutam bila musim tengkujuh. Bila keadaan berlumpur anda akan mendapat manfaat sekiranya menggunakan tayar yang direka untuk keadaan berlumpur. Tayar lumpur adalah tayar agresif dengan gerutu bunga yang dijarakkan untuk lebih cengkaman dan kurang palutan pada tayar. Tayar lumpur biasanya tidak lebar, sekitar 1.5" - 1.9" untuk "memotong" lalauan berlumpur dengan lebih baik dan mengelakkan kerangka bersalut lumpur terutama pada bahagian v-brake dan kerangka rantai bila berkayuh dalam keadaan melekit. Perlu diingat, kendalian tayar lumpur tidak berapa bagus atas permukaan lain dan akan terasa "perlahan", terutama atas tarmac.

Balik ke senarai jenis tayar

Tayar Turun Bukit (Downhill)


Jika anda kaki downhill maka anda memerlukan tayar downhill. Tayar ini lebih lebar berbanding tayar untuk merentas desa. Boleh digunakan dengan tekanan yang agak rendah untuk lebih cengkaman dan menyerap hentakan yang lebih kuat tanpa membocorkan tiub. Bunganya terbuka dan agresif untuk cengkaman dan kestabilan maksima untuk meluncur laju menuruni bukit. Oleh kerana saiznya lebar dan bunga yang bergerutu, tayar turun bukit akan terasa lembab dan berat untuk kayuhan merentas desa. Tayar yang lebar bermakna ruang kelegaan antara kerangka akan berkurangan menyebabkan tempelan selut akan membuatkan basikal anda tersumbat bila berkayuh dalam keadaan berlumpur.

Balik ke senarai jenis tayar



Tayar Botak (slick)


Tayar ini dipanggil "botak" kerana bunganya yang sedikit dan nipis atau tiada langsung bunga. Tayar ini mempunyai banyak persamaan dengan tayar yang digunakan di atas tarmac untuk basikal lumba. Ia lebih mudah dikendalikan dan lebih mudah berkayuh dan lebih laju daripada tayar basikal gunung yang lain. Hanya sesuai digunakan pada trek yang mudah dan kering. Tidak begitu sesuai digunakan untuk trek lasak kerana cengkaman yang sedikit dan sempit. Ini menjadikannya lebih terdedah kepada kebocoran terutama bila trail dipenuhi batu-batu tajam. Akan tetapi, bila berada di atas tarmac, ketahanan olengannya lebih bagus dari mana-mana tayar lasak. Tayar botak ini sesuai digunakan di atas jalan atau untuk berkelana - itupun jika anda tidak kisah jika basikal anda nampak "lopong" kerana menggunakan tayar kurus.

Balik ke senarai jenis tayar

Tayar separa-botak (semi-slick)


Tengok pada nama sudah tahu yang tayar ini adalah pertengahan di antara tayar botak untuk digunakan di atas tarmac dengan tayar lasak untuk meredah denai. Corak bunganya menipis di tengah dengan gerutu-gerutu besar, tebal dan berjarak pada sisi tayar. Bunga tebal pada sisi itu untuk membantu cengkaman bila membelok di jalan-jalan lasak. Lebar tayar separa-botak ini biasanya dalam saiz pertengahan, 1.5" - 1.8". Tayar ini sesuai untuk gaya kayuhan campaur aduk tarmac dengan denai lasak tetapi tidak boleh cemerlang untuk kegunaan tarmac sahaja atau denai lasak sahaja. Dua alam macam tulah...

Balik ke senarai jenis tayar

Untuk artikel penuh dalam bahasa omputeh sila ke http://www.timeoutdoors.com/experts/olibeckingsale.asp#articles.

Wednesday, January 16, 2008

The Wet Dream

Aha! Some naughty minds are beginning to wander into the drooling territory...Don't be deceived by the title...

FRIM regulars would agree that most trails in FRIM are quite friendly in terms of technicality. Hence, a very suitable playground for newbies. Last year, a new section was completed by Pat Brunsdon and his crew promising a totally different taste of riding compared to other FRIM trails. Aptly called The Dream. A technically challenging singletrack spanning for about 2.4km from Balau Trail to Rover track.

I'll take you on a cruise into The Dream right from MRR2 highway. Shaque will be your guide...Mind the pics. Some are a bit blur due to my shaky hands.

From MRR2 westbound. Approaching the slip road to Kepong, Bandar Baru Selayang

The slip road.
Turn right towards FRIM here. The turn goes under the overpass. Don't mistakenly take the U turn.

There'll be a traffic light up ahead. Take the left turn. About 30 meters from the traffic light, take a right. FRIM main entrance will be right smack before you. You can have a choice of parking outside or drive into FRIM and park in front of the school.

FRIM main entrance. Note the yellow signage perched on the roof announcing the cheap and very affordable entrance fee.

Cruise along Jalan FRIM and enjoy the scenery of huge old rainforest tree.

The right turn to Bukit Bujang. Gateway to The Dream

Turn left at this off road trail known as Balau Trail

Deadfall. Centuries old tree decided to rest in peace. Nature taking its natural course...

Proceed along this shady doubletrack. Trail will be decorated with some climbs just to warm u up and sorta prep you up for The Dream.


The Dream trailhead at the end of Balau Trail

Yours truly entering The Dream

Once you are in, it's like being in a totally different realm. Winding singletrack hidden under the shady canopy of huge giants.

One of the many simple challenges. Shaque going over a rock.

Cascading rocky descent

Steep and skinny ascent preceding huge boulders.

Skinny passage thru boulders

Watch out for the huge protruding boulder on the right. I call it elbow scraper for very good reasons.

Ride along The Dream can never be dull. From here, more tight singletracks going up and down. As if that is not enough, roots that like to play tricks on your traction will be aplenty.

Shaque negotiating one of the many switchbacks.

Eat ur heart out Van Damme. A long wooden bridge towards the end of The Dream. Neatly crafted until I feel like it doesn't belong there.

The Dream exit at Rover track. Exit in style.Now, where is our guide?

Note the gap between the rock and the retaining wall. Purposely made by the trail craftsmen to slow riders down as Rover is usually crowded with joggers an other bikers. Sa, take it easy when exiting The Dream. We don't want it to turn into nightmare, do we?

Monday, January 14, 2008

Enter KeLoLo 3

What can be more depressing than losing a bike? What better consolation than to have a replacement?

Enter KeLoLo 3, a new member in my stable. This project was initiated as early as April last year meant for my 8 year old son. Originally intended for a 24" wheel setup. Progress was slow simply because there was no urgency to complete it. Not until KeLoLo 1, my first MTB was stolen...

After the lost of KeLoLo 1, I had to change the direction. Boosted by my wife's hinting of desire to ride, bike setup went back to 26" wheel. Parts were acquired from my stash of old parts. Some are bought mostly from BBS. (Where else?). Some are given out of generosity from fellow MTBers. I wish to thank those who had assisted me in completing the bike. So here it is...KeLoLo 3



Specs and bit of stories behind it

ItemDescription
FrameMerita...yes Merita not Merida. 14 1/2" cheapo alu frame from China, I guess. Original color was silver. I sprayed the front triangle with matte black straight from the can. The KELOLO sticker completed the masquarade. And...voila...a new brand is born.
ForkBallistic 80mm, coil spring, no adjustment for travel, compression or damping. InF - install and forget. Surprisingly plush. But a bit on the heavy side. Handed down from Kelolo 1.
Handlebar Kalloy Avenir alu flat bar. Handed down from Kelolo 1.
Stem Race Face 80mm.
Lever Avid SD7. Handed down from Kelolo 2.
Shifter Shimano Deore 9 sp rapid fire
Head Set Keris King...heh...heh. U knowlah...imitation Chris King. Courtesy of a friend.
BrakesFront - Avid BB7 + 160mm Quad rotor Rear - Avid BB5 + 160mm Quad rotor Handed down from Kelolo 2
WheelsetFront - Alex Rim Ace18 rim + Novatec hub Rear - Alex Rim Ace18 rim + Assess hub Courtesy of HYH. Thanksss...
TyresKenda Bear Trac 2.1 front and rear. I like the whitewall appearance of the tyres. It gives kinda retro look. Courtesy of Sodeq. Thankssss...
Cog Deore 9 sp
Crank + BB Prowheel. Not enough clearance for the FD. Padded the right BB cap with a 2mm spacer I found in my scrounge bag
FDShimano LX
RD Shimano Deore normal rise long cage. From Kelolo 1. Original pulleys busted. Salvaged the pulleys from a second hand Alivio RD I bought from Uncle.
Chain Shimano HG-93. Meant to for Kelolo 1. Did not manage to install before it was stolen. Phew...a blessing in disguise.
Seat post Laid back Race Face Prodigy
Saddle Velo courtesy of Gaplek

Did I miss out anything?

Overall, it's an entry level MTB with a very tight budget. Suffice to make Mrs Kelolo happy...

Dating Kayuh Beskal di FRIM

Ahad lepas, 13/01/08 bersamaan 4 Muharam 1429, terlakar sejarah bila girlfriend saya ajak berkayuh. Ajakan disambut dengan sedikit terperanjat dan penuh kegumbiraan. Kecik tapak tangan, Rover Track ditadahkan...

Lalu pada pagi yang bersejarah, bertolaklah Unta dari rumah dengan dua bijik beskal tersumbat dalam perutnya. Dari rumah ke FRIM amik masa 15 minit saja. Kebiasaan parkir kat luar FRIM dipinda sebab bawak newbie. Kesian gak kalau newbie terpaksa kayuh dari luar ke Rover Track punya trail head.

Sebaik sampai jam 0830, sudah terpamir raut keterujaan pada wajah GF. Nampak excited. Beskal diturunkan dan GF diminta berkayuh cuba try test sekitar parkir untuk mendapat "rasa". Hmmm...nampak OK. Bagi taklimat ringkas bagaimana nak guna gear, brek dan sebagainya. Maka bermulalah kayuhan.


GF berposing sebelum kayuhan di hadapan Unit Latihan Perhutanan (ULP) Frim

Dari parkir, berkayuh melalui cafeteria kemudian membelok ke kiri menghala ke Rover Track. Rover track dipilih sebagai laluan salam perkenalan.

Masih boleh tersenyum lagi sambil berkayuh
Memasuki Rover Track

Rover Track menghadiahkan dakian awal. Untuk menambahkan lagi perisa, ditambah pulak dengan masalah pada rantai. Rantai yang tidak dipasang dengan betul menyebabkan plet pada mata rantai peyambung terkeluar. Ambik masa sikit untuk merepair. Mujur ada satu brader, Yahya, sudi menolong. Rupanya Bro Yahya nipun pengayuh jugak. Cuma hari tu dia jogging sebab datang dengan GF dia.

Siap repair GF sambung kayuh. Hmmm...boleh tahan. Tapi, cerun Rover tu curam jugak untuk sorang newbie. Akhirnya GF akur dan mengambil jurus TnT - turun and tolak. Seperti yang dijanjikan...kalau tolak, kita tolak bersama. Aku ikut turun dan tolak. Sayang bini maaaa...

GF mula menggunakan jurus TnT. Dah tak brapa nak senyum dah.

Maka beriringanlah kami berdua menolak beskal naik Rover. Rasa macam Awie ngan Erra la pulak tolak beskal beriring-iringan. Chewah! Tolaklah kami berdua sampai ke exit The Dream. Amik kesempatan berehat sekejap kat situ sambil aku memberikan kata-kata semangat.

Aduh Bang...habih suma lutut, betis, paha rasa sakit..

Agak dah OK sikit lepas tu, kami sambung kayuh. Terrainpun dah tak berapa mendera. Nampak GF kan main suka. Aku perhatikan dari belakang sambil memberikan panduan dengan suara mesra dan manja. Yang...tukar gear yang. Tu gear ringan tu...Ritma kayuhan nampak peningkatan. Kayuhan diteruskan hinggalah ke rumah pam. Air terjun yang nyaman jadi tempat rehat seketika.

Eh...ibu jari salah arah tu. Rehat sat kat rumah pam sambil menikmati pemandangan air terjun

Lepas rumah pam. Terrain dah kebanyakan downhill. Nampak GF seronok melayan downhill. Berkali aku pesan jangan laju sangat sebab joggers ramai. Akhirnya sampailah ke penghujung Rover.

Meluncur menuruni Rover. Dah boleh senyum balik...
Wajah bangga selepas berjaya menawan Rover

Sebaik tamat Rover, diam-diam aku buat rancangan jahat membawa GF masuk ke trail Bukit Hari. "Nak ke mana lagi bang?". "Balik la...". Aku jawab dengan senyum yang ada makna. Tanpa sedar kening aku terangkat-angkat. Ish...kening ni pun! Sambung la kayuh ke trail bukit hari. Terrain mendaki sedikit. Nampak GF tercungap juga mendaki. Bila sampai ke air terjun kecil, GF minta berenti sekejap. Berenti lagi...Kali ni nampak muka GF dah makin pucat. Kesian la pulak aku tengok. Dia buat muka kesian ajak balik...Tengok muka kesian macam tu sapa bolah tahan...

Muka dah pucat...

Mujur ditemani trainer yang hensem dan penyayang. Heh...heh.

Lepas tu kami patah balik laaa..Mujur dia tak serik. Bila ditanya mau kayuh lagi tak? Mauuu...Oraittttt.