Anatomi Sebuah Basikal Gunung

Ramai orang naik basikal. Berapa ramai yang "kenal" basikal yang dia naik? Mari kita sama-sama berkenalan dengan basikal gunung yang kita kerabat ke sana ke mari.

Sengaja saya guna istilah Bahasa Melayu sebab kurang sangat rujukan untuk peminat basikal dalam Bahasa Melayu. Rujukan dalam Bahasa Inggeris dah berlambak. Tak perlu sorang lagi blogger menambahkan benda yang sudah berlambak.  Mencurah sesudu garam ke laut tidak akan merubah rasa air laut.

Peringkat awal mungkin janggal sikit guna istilah Bahasa Melayu. Maklum sebab tak biasa. Bunyipun macam kelakar. Kalau rasa nak tergelak, gelak sajalah. Tapi...ingatlah, anda sebenarnya sedang mentertawakan bahasa ibunda anda sendiri...

NOTA : Istilah yang dipakai bukan datang dari DBP (Dewan Bahasa dan Pustaka). Ia dikutip dari terjemahan sendiri dan perbualan-perbualan sesama pengayuh basikal dan istilah-istilah yang telah sekian lama diterimapakai secara tidak rasmi.

EKOR KERAS YANG TIPIKAL (A TYPICAL HARD TAIL)
 

LabelDeskripsiLabelDeskripsi
LabelDescriptionLabelDescription
1Bar hendal/handle bar17Gear belakang/Rear derailer
2Penukar gear/Shifter18Kaset/Cog, Cassette
3Tuas brek/Brake lever19Roda/Rim
4Kabel/Cable20Tayar/Tire
5Tiub kepala/Head tube21Palang pelana/Seat stay
6Sepit udang, semanggang/Fork22Brek-V/V-brake
7Kaliper brek cakera/Disc Brake Caliper23Gear hadapan/Front derailer
8Cakera brek/Brake disc24Tiub pelana/Seat tube
9Gelendong, buyong/Hub25Batang pelana/seat post
10Jejari/Spoke26Pelana/Saddle
11Injap/Valve27Ampaian belakang/Rear shock
12Rakap/Pedal28Tiub atas/Top tube
13Engkol/Crank29Tiub bawah/Down tube
14Gegancu/Chainring30Set kepala/Head set
15Rantai/Chain31Dahan/Stem
16Palang rantai/Chain stay

Gabungan tiub kepala, tiub atas, tiub bawah, tiub pelana, palang rantai dan palang pelana membentuk kerangka (frame) basikal yang merupakan struktur utama sesebuah basikal. Untuk penjelasan lebih terperinci tentang kerangka basikal MTB rujuk Kenali Komponen Basikal - Kategori Basikal MTB.

AMPAI PENUH YANG TIPIKAL (A TYPICAL FULL SUSPENSION)



Anatomi Sebuah MTB ~ Kerangka dan Geometri

Kerangka MTB yang tipikal


HT [Head Tube Length]
Panjang Tiub Kepala
Jarak dari atas tiub kepala ke bawah tiub kepala.  Mudah kan?!  


B(HA) [Head Tube Angle]
Sudut Tiub Kepala
Sudut tiub kepala diukur dengan mengambil sendeng sudut kepala dengan tanah. Sudut yang tinggi, berkadar terus dengan kepantasan membelok dan lebih cekap untuk mendaki. Sebaliknye, sudut yang lebih rendah akan memberikan belokan yang lebih perlahan, lebih susah untuk mendaki tetapi memberi lebih keseimbangan pada kelajuan tinggi. Kerangka basikal XC mempunyai sudut tiub kepala lebih tinggi sekitar 71 darjah. Basikal downhill biasanya dibuat dengan sudut tiub kepala sekitar 65-68 darjah.

Fork Rake [Offset]
Sadak
Merujuk kepada jika satu garisan lurus dilukis dari tengah tiub steerer hingga ke tanah dan satu lagi garisan selari yang merentasi bahagian tengah ofset fork, jarak di antara dua garisan selari ini ialah sadak atau fork rake.

Sadak untuk MTB biasanya dalam julat 45-50mm.


TRL [Trail]
Jejak
Berkait rapat dengan sadak di atas.  Ukuran ini boleh memberikan gambaran yang lebih tepat bagaimana kepantasan membelok sesuatu basikal.

Kaedah umumnya...
- Jejak rendah, belokan pantas
- Jejak tinggi, belokan lembab

Jejak untuk MTB berada dalam julat 55mm - 65mm.


WB [Wheelbase]
Tapak roda
Jarak tapak roda diukur di antara titik roda depan dan roda belakang bersentuhan dengan tanah. Juga boleh diambil ukuran di antara gandar depan dan gandar belakang. Lebih panjang tapak roda, memberikan keseimbangan yang lebih baik terutama pada kelajuan tinggi. Akan tetapi, keseimbangan itu mengorbankan pula kelincahan kawalan dan belokan terutama pada kelajuan rendah. Jarak roda pendek memberikan lebih kelincahan dan kepantasan bila membelok. Basikal-basikal XC mempunyai tapak roda yang lebih pendek berbanding dengan basikal-basikal DH.


CS [Chainstay length]
Panjang chainstay
Panjang chainstay akan mempengaruhi panjang tapak roda dan mempengaruhi kelincahan kawalan dan keseimbangan. Makanya, chainstay pendek akan memberikan kayuhan lebih pantas. Chainstay pendek membolehkan gerakan-gerakan dibuat dengan lebih mudah seperti manual, wheelie dan melompat. Chainstay pendek juga memberikan kawalan yang lebih baik ketika "terbang". Sebab itu kita perhatikan chainstay pendek adalah satu kemestian kepada basikal-basikal lompat (dirtjump) dan basikal jalanan (street bikes). Chainstay pendek memberi ketegaran yang lebih maka kerangka tidak mudah meliuk, memberikan hantaran tenaga yang lebih pantas ke roda belakang untuk setiap tujahan engkol.


SO [StandOver height]
Tinggi kelangkang
Tinggi kelangkang ini boleh dikatakan seperti kelim dalam pada basikal. Tinggi diukur dari tanah ke bahagian atas tiub atas. Ketinggian tinggi kelangkang mempengaruhi kelegaan kelangkang pengayuh dengan tiub atas. Sepatutnya ada kelegaan di antara 1-3 inci di antara kelangkang dengan tiub atas. Ini perlu untuk memberi kebebasan pergerakan dan sedikit insuran untuk harta berharga di celah kelangkang itu. Bayangkan kalau kaki tergeleceh dari rakap... Kelegaan ini juga perlu untuk memudahkan pergerakan naik dan turun basikal. Untuk basikal lasak, tinggi kelangkang direndahkan. Perendahan ini ditambahbaikkan lagi dengan kemajuan dalam bidang pembentukan logam yang membolehkan tiub atas dibuat melentur. Dengan lenturan, kelegaan kelangkang boleh ditambah.


BBH [Bottom Bracket Height]
Tinggi Braket Bawah
Ketinggian braket bawah mempengaruhi pusat graviti. Legi rendah pusat graviti, lebih mudah basikal membelok. Akan tetapi, terlalu rendah mendatangkan isu kelegaan ruang pula. Braket bawah yang terlalu rendah akan turut merendahkan engkol, rakap dan tiub braket bawah. Komponen ini akan terdedah kepada menghentam batu, akar dan segala halangan lain di dalam denai. Tinggi braket bawah juga perlu mengambil kira mendapan oleh sepit udang. Bagi sepit udang yang panjang gelungsurnya, sela untuk braket bawah menjadi lebih rendah di bawah mampatan mendatangkan isu kelegaan kerangka dengan tanah.

Tinggi braket bawah tidak malar.  Boleh berubah mengikut saiz roda/tayar yang digunakan.  Kurang tepat jika digunakan untuk rujukan kelegaan basikal dengan tanah.  Untuk rujukan kelegaan yang lebih tepat, digunakan Bottom Bracket Drop (BBD) 

BBD [Bottom Bracket Drop]
Turunan Braket Bawah
Gariskan satu garisan di antara titik tengah roda depan dan belakang.  Gariskan satu garisan berserenjang dari tengah braket bawah ke garisan di atas.  Panjang garisan ini ialah turunan braket bawah.  

Tinggi/rendah nilai turunan ini mempengaruhi bagaimana stabilnya kendalian sesuatu basikal. Hukum asasnya ialah lagi tinggi nilai turunan lagi stabil.  Perlu diingat yang nilai itu tidak boleh dinaikkan sewenangnya kerana akan mempengaruhi kelegaan tanah pula.  Dan perubahan nilainya dilakukan berdikit-dikit dalam kiraan milimeter. 

Nilai ukuran boleh jadi positif (+) atau negatif (-).  Positif bermakna braket bawah berada di bawah garisan.  Negatif bermakna braket bawah berada di atas garisan.

TT [Top Tube Length]
Panjang Tiub Atas
Panjang ini diukur daripada bahagian tengah tiub pelana dan bahagian tengah tiub kepala dalam satu garisan yang selari dengan tanah. Juga dipanggil Effective Top Tube. Tiub atas pendek menjadikan tapak roda pendek. Begitu juga sebaliknya. Panjang tiub atas yang sesuai bergantung kepada fizikal pengayuh. Kerangka basikal bersaiz besar mempunyai tiub atas yang lebih panjang. Lebih sesuai untuk mereka yang bertubuh tinggi yang relatifnya akan mempunyai lengan yang panjang. Mereka yang mempunyai ketinggian yang berada dekat sempadan saiz kerangka akan berhadapan dengan lebih cabaran mendapatkan kerangka yang sesuai dan selesa. Kadang-kadang, saiz kerangka sahaja tidak mencukupi untuk mendapatkan padanan yang sesuai. Sekiranya kerangka yang digunakan memberikan rasa sedikit sempit atau sedikit luas, cuba bermain-main dengan panjang stem dan anjakan pelana yang berbeza. Mungkin itu sudah memadai untuk mendapatkan keserasian dan keselesaan dan tidak perlu memburu kerangka baru.

ST [Seat Tube Length]
Panjang Tiub Pelana
Panjang dari atas tiub pelana ke pusat braket bawah.  Jarak ini yang biasa digunakan sebagai piawai saiz kerangka basikal.  Contohnya : Saiz 17inci C to C.  Bermaksud panjang tiub pelana adalah 17 inci.  C to T bermaksud "Center To T", ukuran dibuat dari pusat braket bawah ke atas tiub pelana.

A(SA) [Seat Tube Angle]
Sudut Tiub Pelana
Prinsipnya hampir sama dengan sudut tiub kepala. Sudut dikira berdasarkan sudut tiub pelana dengan tanah. Sudut ini menentukan di mana pengayuh akan duduk di atas basikal, menentukan jajaran dengan engkol. Sudut yang tinggi, memberikan tiub pelana yang lebih tegak. Pinggul pengayuh akan lebih hampir dengan engkol. Ini membolehkan pengayuh mengayuh dengan lebih laju. Sebab itu, berkayuh sambil berdiri memberi lebih kuasa pecutan. Sebaliknya, sudut yang rendah akan membuatkan pengayuh berada lebih jauh daripada engkol. Sudut yang rendah juga akan menyebabkan pengayuh lebih ke belakang bila tinggi pelana ditambah.