Wednesday, August 24, 2011

Kenali Komponen MTB 8 - Sistem Brek MTB

Ini adalah siri 8 dalam siri-siri Komponen MTB dan disiarkan secara berperingkat atas dasar "bila aku ada masa". Penulis bukan orang yang berpengalaman dalam MTB, sekadar suka mencari, menyelidik, menyibuk dan mencuba sendiri. Penulis TIDAK bertanggungjawab sekiranya pembaca mengalami kemalangan, kecederaan, kerosakan harta benda dan wang ringgit akibat mengikuti saranan daripada artikel penulis. Apa-apa hal sendiri tanggung. Penulis juga mengalu-alukan kritikan, teguran, pembetulan dan seumpamanya untuk penambahbaikan artikel ini untuk manfaat semua. Untuk rujuk silang komponen yang disebutkan dalam artikel ini, pembaca boleh merujuk Anatomi Sebuah Basikal Gunung


Apa guna brek pada basikal?  Kalau anda jawab "Untuk berhenti...", mungkin anda perlu semak semula tanggapan dan persepsi anda.  Adakah anda berhenti setiap kali tuas brek ditarik?  Mungkin remeh, tapi persepsi yang kurang tepat ini, mendorong penggunaan brek yang kurang tepat.  Kegunaan utama ialah untuk memperlahankan kelajuan.  Supaya kelajuan sesuai dengan laluan.  Berhenti hanyalah satu daripada akibat daripada pengurangan kelajuan yang berkesudahan dengan kelajuan sifar.

Kita cuba bincang sikit pasal brek basikal lasak (MTB) ini dengan melihat bahagian-bahagian brek, jenis-jenis brek, apa lebih dan kurang setiap jenis itu. Dan dengan ilmu yang sedikit ini juga saya akan cuba menyingkap tabir ketakutan kepada penggunaan brek hadapan.
 

Bahagian-bahagian Brek

Tidak kira apa jenis brekpun, semuanya mempunyai bahagian
  • Tuasan
  • Hantaran
  • Kepitan


  • Tuasan - bahagian yang memberikan daya, sama ada menolak atau menarik, bila jari menarik tuas brek.  Tuas brek direka dalam bentuk yang dapat memberikan kesan tuasan maksima dengan daya tarikan/tolakan minima.
  • Hantaran - Ini tak ada kena mengena dengan sirih pinang dan "serba satu".  Ini pasal perantara di antara tuasan dengan kepitan yang memindahkan daya tarikan/tolakan ke bahagian kepitan sama ada menggunakan kabel atau bendalir hidrolik. 
  • Kepitan - bahagian yang mengepit bahagian yang bergerak, memberikan rintangan pada roda untuk memperlahankan putaran roda. 


Jenis-jenis Brek

Untuk basikal lasak, ada beberapa jenis brek yang biasa digunakan.  Saya tak akan sentuh kesemuanya kerana terlalu banyak.  Saya akan cuba bincangkan 3 jenis yang biasa digunakan sekarang.

Satu sistem Brek-V yang tipikal
Juga dikenali dengan brek roda (rim brake) atau brek tarikan linear (linear pull).  Istilah V-Brake telah di jadikan cap dagangan oleh Shimano dan digunakan dengan meluas oleh masyarakat walaupun brek bukan dari jenis Shimano.

Tuasan

Sistem tuas Brek V
Rekaan tuas terbahagi kepada 3 bahagian lengkungan. Lengkungan pertama yang paling hampir dengan pangsi lebih rapat dengan bar hendal. Mengunjur ke bahagian lengkungan dua yang lebih mencapah jauh daripada bar hendal. Lengkungan ketiga pendek dan lebih ekstrem capahannya. Rekangan tuas 3 lengkungan ini memberikan kesan tuasan yang berkesan pada setiap tahap tarikan tuas. Lengkungan ketiga lebih berperanan sebagai penampan, menahan jari daripada tergelincir keluar daripada tuas. Tuas untuk brek V berfungsi untuk menarik kabel brek.  Pangsi untuk tuas berada sebelah dalam untuk memberikan kesan tarikan bila tuas brek ditarik.  Kabel disangkut pada tuas. Tuas yang lebih maju rekaannya dilengkapi dengan pelaras ketegangan kabel.

Hantaran



Kabel brek. Perhatikan kepala berbentuk silinder itu. Bahagian itu yang akan disangkutkan ke tuas brek.

3 lapisan perumah kabel
Daya tarikan pada tuas dipindahkan ke unit kepitan melalui kabel.  Kabel brek ada 2 bahagian, kabel isi dalam (inner cable) dan sarung (housing) kabel.

Kabel isi dalam dibuat daripada benang keluli yang dipintal supaya lebih kukuh dan tidak mudah putus.  Pada satu hujung kabel, dipasang "puting".  Puting berbentuk silinder kecil dipasang bersudut tepat dengan kabel.  Puting ini akan dsangkut pada penyangkut yang terdapat pada tuas brek.  Kabel brek biasanya dalam saiz 1.1mm atau 1.2mm.  Ada juga kabel yang disalut bahan Teflon untuk lebih pelinciran.

Bahagian sarung kabel biasanya dibuat 3 lapis.  Lapisan luar adalah lapisan plastik lembut.  Gunanya untuk melindungi lapisan dalam daripada anasir-anasir luaran seperti air, habuk, debu, selut, lumpur dan sebagainya.  Lapisan luar juga berfungsi melindungi badan basikal daripada geseran kasar kabel brek. Sarung perumah kabel basikal biasanya berdiameter 5mm.

Di bawah lapisan luar, ada lapisan tengah dari kepingan besi yang dipintar dalam bentuk "helikal".  Bentuk helikal memberikan kelebihan untuk liukan tanpa menjejaskan isi dalam kabel brek. Rekaan ini memberikan perlindungan kepada kabel dalam daripada tersepit bila kabel bergerak dan meliuk.

Lapisan paling dalam adalah tiub plastik kecil yang memberikan perlindungan akhir kepada kabel.  Bahan plastik lembut dan licin juga membantu menambahkan lagi pelinciran kabel.

Kepitan

Bahagian brek V yang bertindak memperlahankan putaran roda.  Mempunyai 2 pancang yang dipasang pada tiub pelana (seatstay) untuk brek belakang dan pada kaki ampaian untuk brek depan.  Pangsi dipasang pada bahagian bawah pancang.

Pancang kiri ada besi tiub belok bentuk L dipanggil "noodle".  Saya memandai terjemahkan kepada "sesiku".  Di dalam tiub ini dilapisi tiub plastik untuk melincirkan gerakan kabel.  Sesiku disangkut pada cangkuk kabel.  Juga terdapat pada pancang kiri ialah pad brek, spring, dan sekeru pelaras ketegangan spring.

Pada pancang kanan ada bol pengunci kabel, pad brek dan sekeru pelaras ketegangan spring.


Brek Cakera Mekanikal

Brek cakera mekanikal adalah sistem brek mekanikal yang memperlahankan basikal dengan menyepit satu unjuran berbentuk cakera yang dipasang pada gelendong (hub).

Tuasan

Tuasan pada brek cakera mekanikal sama seperti tuasan pada brek tarikan linear.  Sila rujuk di atas.

Hantaran

Hantaran untuk sistem brek cakera mekanikal juga sama seperti pada sistem brek tarikan linear.  Sila rujuk di atas.

Kepitan

Kaliper brek mekanikal
Kepitan untuk sistem brek cakera mekanikal datang dari tombol kaliper brek.  Brek depan dipasang pada kaki kiri ampaian (fork). Terdapat 2 jenis pemasangan pada fork.  IS (International Standard) dalam bentuk braket dan jenis pancang (post mount). Tombol belakang dipasang pada braket di kerangka tiub rantai sebelah kiri.  Hanya fork dan kerangka yang serasi brek cakera sahaja boleh dipasangkan brek cakera.

Secara umum, tombol terbahagi dua, sebelah luar dan dalam.  Sebelah luar menempatkan tuas penarik, omboh luar dan pad luar.  Pada sesetengah model yang lebih maju, dilengkapkan juga pelaras pad luar seperti yang terdapat pada Avid BB7.  Manakala sebelah dalam pula menempatkan pad dalam, omboh dalam dan sekeru/tombol pelaras pad.   

Dan sudah tentu sistem brek cakera tidak akan lengkap tanpa cakera (juga dipanggil disc, disk atau rotor).  Cakera datang dalam 3 saiz, 160mm (6inci), 180mm( 7inci) dan 203mm(8inci).  Cakera  dipasang pada gelendong (hub) secara sekeru 6 bol atau kunci tengah (centre lock). 
   



Brek Cakera Hidrolik


Tuasan


Brake master cylinder tipikal untuk tuas sistem brek hidrolik
Sekali pandang nampak seolah sama saja bahagian tuasan brek hidrolik dengan brek cakera mekanikal.  Bila diamati, barulah nampak perbezaan.  Pada sistem mekanikal, bahagian tuasnya terbuka, manakala pada sistem hidrolik sistemnya tertutup kedap udara.  Ini perlu supaya tidak berlaku bocoran.  Pangsi tuasan pada sistem hidrolik terletak di sebelah luar.  Daya tuasan pada sistem hidrolik adalah daya menolak, bukan menarik.  Terdapat satu tangki takungan pada bahagian tuasan untuk menyimpan bendalir hidrolik.  Tarikan pada tuas akan menolak penjolok yang akan menolak bendalir hidrolik di dalam takungan. Peralatan tambahan yang boleh didapati pada komponen tuasan ialah pelaras jangkauan.

Hantaran

Hantaran daya tolakan daripada daripada unit tuasan ke unit kepitan melalui hos hidrolik. Hos biasanya dibuat 3 lapis dengan diameter 5mm. Lapisan luar daripada plastik bercampur getah. Lapisan luar ini bertindak sebagai pelindung kepada isi di dalamnya. Lapisan tengah ialah gentian kevlar. Gunanya untuk memberi kekuatan kepada hos. Dan lapisan paling dalam ialah tiub teflon yang berfungsi menakung dan menghantar bendalir hidrolik di sepanjang hos.
Kedap udara sangat penting untuk sistem penghantaran brek hidrolik. Maka, bahagian hujung yang bersambung dengan tuas dan kaliper perlu disambungkan dengan kedap. Untuk tujuan itu, hujung hos dilengkapi dengan perkakas penyambung seperti olive, barb, banjo, o-ring dan seumpama yang bertujuan memalam lubang hos dan menyambung hos ke tuas atau kaliper tanpa bocor.

Kepitan

Kepitan untuk brek hidrolik datang daripada tombol kaliper. Kita sorot apa ciri-ciri dan sifat-sifat tombol kaliper brek hidrolik.

I. Pegun vs Terapung

Kaliper pegun (fixed) dipasang secara pegun ke kerangka atau fork. Bila digabungkan dengan cakera pegun, memberikan kaedah malar untuk mencapai tarikan larian sifar. Manakala kaliper terapung boleh melungsur secara melintang pada shaft dan memungkinkan kaliper menjajar tengah dengan sendirinya semasa proses membrek.

II. Mono-Blok vs. 2 bahagian

Rekaan tombol kaliper boleh jadi mono-blok, seluruh sistem dalam satu bongkah blok atau 2 bahagian, di mana tombol kaliper terbahagi kepada 2 bahagian. Perbezaan ketara di antara mono-blok dengan 2 bahagian ialah bahagian "jambatan" yang menghubungkan blok luar dan blok dalam. "Jambatan" ialah bahan atau struktur di bahagian atas omboh (piston) yang menyambungkan kedua-dua blok dan memberikan kekuatan untuk merengkuh dan mengepit cakera.
Kaliper monoblok dibuat daripada setongkol blok logam yang dimesin manakala kaliper 2 bahagian dibuat daripada 2 bahagian berasingan yang kemudiannya dicantum dengan bol. Kedua-dua rekaan boleh dibuat sedemikian rupa untuk mendapat kekuatan dan keutuhan. Secara mudahnya, lagi lebih bahan yang digunakan pada "jambatan" dan lagi tinggi "jambatan", akan menghasilkan kaliper yang lebih mantop dan utuh.

Pro dan kontra:


Kaliper brek hidrolik 2 bahagian yang tipikal

Mono-blok:

  • Rekaan dan bentuk jambatan yang lebih kreatif kerana bol tidak diperlukan.
  • Bahan kedapan tidak diperlukan untuk menyambung kedua-dua bahagian
  • Proses pembuatan dan pemasangan boleh jadi lebih rumit
  • Servis jadi lebih sukar sebab kaliper tu setongkol gitu
  • Biasanya memerlukan palam dan pengedap yang lebih besar

2 bahagian

  • Bol untuk memaku kedua-dua bahagian boleh menambahkan lagi kekuatan
  • Pembuatan dan pemasangan lebih mudah
  • Memerlukan pengedap di antara dua bahagian supaya tidak bocor


III. Bilangan omboh (piston)

Haaa...jangan terkejut. Dalam tombol kaliper ada omboh (piston). Guna omboh ini ialah menolak brek pad. Bilangan piston secara relatifnya, tidaklah terlalu penting dalam menentukan kuasa membrek. Luas omboh merupakan petunjuk yang lebih diambilkira. Sistem tekanan tinggi dengan omboh kecil boleh menawarkan kuasa membrek yang sama dengan sistem tekanan rendah dengan padanan omboh besar. Satu kelebihan untuk sistem banyak omboh ialah faedah pemasangan. Satu baris 2 atau 3 omboh kecil pada setiapa sisi akan memberikan lebih keluasan omboh dengan profil yang lebih rendah/nipis. Sebaliknya, satu omboh pada satu sisi akan memberikan luas permukaan omboh yang kurang dan lebih tinggi.

IV. Omboh berlawanan vs omboh sebelah

Omboh berlawanan menolak pad brek pada setiap sisi kaliper. Pad kiri dan kanan akan sama-sama ditolak ke tengah ke arah cakera kemudian bersama mencengkam cakera. Untuk omboh sebelah, tolakan berlaku hanya pada satu sisi. Sisi yang satu lagi hanya pegun menanti. Omboh luaran akan menolak cakera ke sisi pad yang pegun. Akibatnya, cakera akan meliuk sedikit. Kalau imbangan tidak betul, ruang antara pad dengan cakera jadi terlalu besar. Lama-kelamaan cakera boleh belok.

No comments: