Wednesday, November 17, 2010

Sebutir Permata Di Tengah Kotaraya

D i mana agaknya lokasi gambar di atas di ambil. Mungkin susah nak mengagak. Maklum kalau gambar denai kat mana-mana nampak lebih kurang serupa saja. Baik FRIM, Kiara, Ulu Yam, PCP dan seumpama. Bagaimana kalau aku katakan yang gambar di atas diambil di TAMAN TASIK PERDANA. Ada yang jatuh dagu? Ini betul-betul, bukan cubaan.


Siapa sangka di Taman Tasik Perdana, Kuala Lumpur ada denai MTB. Tambahan pulak Tasik Perdana itu antara laluan biasa kayuhan malam GLC, tak pernah pulak perasan ada denai kat situ. Mungkin sebab biasa lalu situ waktu malam gelap kot. Kemudian, sampailah khabar ke telinga yang di Tasik Perdana ada denai mountainbike. Aku tak berapa ambil pusing. Biarlah...kalau adapun. Denai lain lagi berlambak kat KL nih...Sombong la konon.

Kitaran kehidupan meletakkan kita dalam situasi berbeza. Bila pergerakan terhad, nak berkayuh jauh dari rumah terhalang. Timbul balik minat untuk meninjau denai Tasik Perdana. Amik kau, hari tu sombong sangat. Sembang-sembang di chatbox BBSdan beberapa posting dari Facebook Khairul memberikan gambaran dan maklumat yang lebih lengkap sebagai panduan meneroka.

1 Nov 2010, Isnin. Aku kembali bekerja selepas seminggu bercuti. Dengan rencana sulit untuk meneroka denai Tasik Perdana selepas kerja, Sang Raksa aku heret ke pejabat. RnB hanya melihat saja bila aku mencelapak Sang Raksa pagi itu.

Petangnya selepas kerja, aku buru-buru salin kulit daripada baju pejabat ke baju kayuh. Beg messenger CheckerPlate besar gedabak warna oren aku sandang di belakang. Trafik petang sesak padat merangkak tidak menjadi halangan pada Sang Raksa. Meluncur ia pergi meredah Jalan Tuanku Abdul Rahman, membelok ke Jalan Parlimen dan akhirnya sampai ke Tasik Perdana dalam keadaan mencungap.

Lepas berehat sekejap, penerokaan bermula. Aku mulakan dari taman permainan (GPS N 03° 08.819 E 101° 40.895), menyusur laluan jogging ke arah timur. Kayuhan perlahan sambil mata melingas mencari kepala denai. Jam sudah 1830. Matahari meredup dan bertambah kelam di bawah rimbunan pokok jejawi besar yang tercongok di situ. Tu dia! (N 03° 08.786 E 101° 40.874) Nampak samar laluan di atas kawasan berumput melepasi bonjolan-bonjolan akar jejawi. Rumput menipis dan nampak macam bekas pijakan dan lenyekan tayar. Bermula pencarian dan penerokaan sebenar... Aku berkayuh masuk dengan perassan di bawah jangkaan. Dan... aku tersalah jangka. Denai sememangnya di luar jangka. Denai singletrack dalam rimba beralun naik turun membuatkan kita terlupa sebentar yang kita berada di tengah kotaraya. Muka denai bagaikan portal masuk ke alam dan dimensi lain...Aku kayuh gopoh gapah meninjau denai sementara sinaran mentari masih bersisa...

Salam perkenalan pertama tidak berlaku dengan baik. Aku sudah salah langkah rupanya. Aku sudah ikut arah pusingan yang di luar tabi'e. Padan la mencungap. Lebih mendaki daripada meluncur turun. Cerun curam pulak tu...

Sesi pertama di susul dengan sesi kedua dan ketiga beberapa hari kemudian. Sesi kedua masih takut-takut dan seriau-seriau sebab berkayuh seorang diri bila senja menjelang. Tambah pulak di tempat kejadian pernah ditemui mayat seorang perempuan kena bunuh. Sesi ketiga bertambah baik sebab aku sampai lebih awal dan...ada penunjuk jalan yang sudi mengiring. Terima kasih Khairul Token dan Faizal. Aku juga berkesempatan berjumpa dengan Abah, orang lama yang bertanggungjawab membina denai MTB di Taman Tasik Perdana.

Jadi apa yang istimewanya denai Taman Tasik Perdana? Pertama, ia terletak di tengah kotaraya Kuala Lumpur. Senang dan dekat untuk meluncur pergi sebaik habis kerja bagi mereka yang bekerja di tengah kota. Kedua, denainya pendek sahaja, sesuai untuk bermain selepas waktu kerja. Ketiga, lokasinya di Taman Tasik Perdana yang dipenuhi dengan berbagai kemudahan lain. Boleh bawa keluarga bersantai di situ sementara anda pergi berkayuh. Dan banyak lagi yang tak tersenarai di sini...

Jom kita teliti denainya dengan lebih terperinci. Sedia? Sekiranya anda berkereta, elok parkir di medan parkir berhampiran taman permainan di sebelah Lebuhraya Mahameru. Ruang luas dan ada kedai minum di situ. Dari situ boleh berkayuh santai ikut jalan Kebun Bunga hingga berjumpa cabang ke Jalan Tembusu. Ambil kiri ke Jalan Tembusu kemudian simpang ke kanan di depan Taman Rusa dan Kancil. Jalan berturap mendaki membawa anda ke muka denai (N 03° 08.578 E 101° 41.128). Denai singletrack di sebelah kiri laluan jogging hanya samar kelihatan.

Pembukaannya mendaki sederhana menyusur hampir selari dengan laluan jogging. Peneroka denai telah menjalankan tugas dengan baik menarah denai melalui padang rumput, menyelinap beberapa pokok dengan akar-akar berselirat merintang laluan. Anda dibawa daripada aras 60m ke aras 80m berhampiran dengan Planetarium Negara dalam jarak 350m.

Penat jerih anda mula berbaloi kerana denai akan mula menurun. Bermula perlahan kemudian berdesup turun laluan singletrack dengan kesudahan yang agak curam berhampiran terowong ke Muzium Negara. Sedap bermain downhill pendek dan pantas sejauh 300M.

Laluan bertemu kembali dengan trek jogging berturap. Jangan ingat denai sudah habis. Belok ke kiri kemudian di sebelah perdu buluh kuning di situ ada muka denai. Masuk ikut situ dan ikut laluan tepi lereng dan keluar kembali ke jogging track kira-kira 15M di hadapan.

Akan terbentang satu kawasan lapang dan landai. Ada pintu pagar yang berhadapan dengan Persiaran Mahameru. Denai bermula dari padang lapang, mendaki denai sempit di tepi lereng masuk ke dalam hutan sekunder. Satu luruan turun dengan belokan pantas ke kanan menyusul sebelum kembali tenang dan melandai pada satu kawasan lapang lagi. Jarak dalam 480M.

Sempat mencuri nafas seketika sebelum meneruskan pendakian. Laluan teduh dan suram di bawah lindungan pokok. Lantai denai dilitup daun kering. Memang terlupa terus yang sebenarnya anda sedang berada di tengah kotaraya. Cerun menaik dengan rintangan akar pada beberapa tempat. Denai melandai sekejap kemudian meluru pantas turun pada tebing curam. Larian terus pantas sehingga membawa anda ke lapangan ketiga.

Penutup kepada litar ini menjanjikan nada yang sama. Naik dan naik denai sempit yang mendakap lereng kemudian meluru turun. Kalau anda berhati kering, boleh belasah meluru laju dan melompat turun denai, selain dari bergolek turun macam biasa. Denai melandai bersebelahan trek jogging dengan akar-akar berselirat dan sepohon besar pohon jejawi tercongok di hadapan menandakan denai sudah di penghujungnya. Taman permainan yang disebutkan pada awal posting hanya beberapa meter di hadapan.

Laluan hampir 3km itu mampu membuat anda tercungap dalam keterujaan. Cukup untuk orang yang tak sempat ke denai lain pada hujung minggu. Cukup untuk melepaskan gian. Kalau rasa tak cukup, belasah satu pusingan lagi...Terima kasih pada Abah dan sukarelawan lain yang berusaha membina denai. Memang denai Taman Tasik Perdana bagaikan sebutir permata di tengah kotaraya untuk peminat MTB

Gambar-gambar ketikan kamera poket murahan boleh ditonton di sini.

4 comments:

Akmal Hizam said...

Whoa!
Alhamdulillah.

Ni yang rasa nak seconded to KL lagi nih...

KeLoLo said...

Mai...mai...mai.

Zulmajd said...

terima kasih.
disbbkan entri ini berjaya jugak layan trail di lake garden.
hidup kelolo!

Aiz said...

terjumpe blog kelolo ni sbb tgh usha2 mtb, acident je hehe.

seronok tgk geng2 mtb ni, dilazatkan lagi pulak dgn info mtb, mmg best la. in d future arap nk jd otai mcm kelolo gak!