Saturday, November 06, 2010

Grip Ergonomik

Grip rekaan ergonomik dengan unjuran "sayap".
A ntara keringsaan yang terpaksa ditanggung bila berkayuh ialah keringsaan pada pergelangan tangan bila berkayuh lama-lama.  Terasa pedih dan menyucuk.  Pedih pada luaran,menyucuk pada sendi.  Terpandang grip dengan rekaan agak pelik.  Grip yang ada unjuran macam sayap.  Ada bermacam jenama.  Nampak macam pelik.  Kononnya ergonomik.  Iya ka?

Tiada cara lain selain dari mencubanya sendiri.  Sepasang disarungkan ke bar hendal Sang Raksa.  Mula-mula agak kekok.  Terasa macam ada benda menolak-nolak pada tapak tangan.  Bahu terasa makin sakit.  Lebih sakit daripada pakai grip bulat biasa.  Ishhh...tak ergolah macam ni nampak gayanya. Satu lagi keghairahan pemasaran daripada pengeluar?

Perlu sedikit masa untuk kenal pasti aras yang sesuai dan optimum bergantung pada penunggang individu.
Saya semak balik pemasangan.  Teringat balik rasa-rasa tolakan pada bahagian tapak tangan yang tertekan pada bahagian grip yang mengunjur itu.  Hmmmm...mungkin sebab "sayap"nya di pasang tinggi kot.  Saya cuba genggam kembali dan perhatikan titik sentuhan tapak tangan dengan sayap.  Saya turunkan sedikit aras sayap sehingga tidak terasa sangat tolakan daripada grip.  Cukup sekadar meletakkan tangan dengan sedikit sokongan daripada sayap. Kemudian terus ke medan ujian. Beberapa pelarasan kemudian, titik keselesaan optimum dicapai. Dan...ternyata "sayap" pada grip itu membantu meredakan keringsaan. Tapak tanga kurang kebas. Pergelangan tangan kurang sengal. pada tapak tangan dan bahu. Kayuhan XC lama-lama terasa lebih selesa dan tekanan pada bahu juga berkurangan. Keseluruhan pegangan dan tekanan pada legan dan bahu tidak terlalu terasa menjadikan kayuhan lebih selesa dan menyeronokkan. Memang ergonomik.  

2 comments:

akmalhizam said...

macam ku kenali jari jemari itu...
:)

BC Kelolo said...

Model tu mahal ooooo fee dia. Mampu bayar takat gambar untuk tangan saja... :)