Monday, February 28, 2011

Lagi Krim di FRIM

Muka denai Bukit Putus. Apa yang putus?

D alam posting saya FRIM...Lazat Berkrim terdahulu diserlahkan denai Dream, Syabas dan Pacat. Dan denai di FRIM tidak berhenti berevolusi. Kali ini BC Kelolo nak kongsi pula al kisah denai yang boleh memecahkan jantung, paru-paru dan tempurung kepala...Nah, hadaplah denai Bukit Putus dan denai Puncak Helipad.

Untuk sampai ke muka denai, anda perlu berjerih dulu mendaki Steroid yang sudah masyhur seantero dunia itu. Sebaik selesai mendaki pendakian kedua, anda akan berjumpa cabang 3. Dulunya dua sahaja. Cabang kiri membawa anda turun dari Steroid. Cabang tengah membawa anda ke langsung ke Puncak Helipad. Cabang kanan ke Bukit Putus. Di situ ada papan tanda "Bukit Putus". Untuk ke Puncak Helipad, anda boleh pilih cabang tengah atau cabang kanan.

Cabang tengah memberikan denai lebar di bawah teduhan sehingga ke kaki denai Puncak Helipad. Kalau anda mahu buru-buru lekas ke helipad, ambil cabang ini. Cabang kanan akan membawa anda ke denai Bukit Putus. Denai adunan singletrack dan doubletrack mendakap lereng mengelilingi Bukit Hari. Denai tenang dengan sedikit cabaran pedas bila tiba-tiba meluru turun kemudian naik kembali pada lereng sempit. Bahagian itu baru ditarah untuk membolehkan kayuhan. Sebelum ini bahagian itu "putus". Tak boleh dikayuh. Kena pikul basikal. Dari situlah asalnya nama Bukit Putus.

Denai Bukit Putus selepas bahagian yang "putus"

Denai tenang santai landai di bawah teduhan pohonan rimba. Tenang dan menyegarkan. Kira macam ganjaran kepada orang yang berjaya menyusahkan diri mendaki Steroid dan juga persediaan untuk mendera diri sekejap lagi untuk mendaki menuju puncak helipad.

Bahagian pacak untuk ke Puncak Helipad. Pergghhhh...

Penderaan bermula bila denai bukit putus bertemu simpang denai Puncak Helipad. Simpang patah kiri terus mencanak mendaki. Kecerunan lebih 45 darjah. Denai lebar dengan lantai dihias ambal daun kering pokok pine. Mendaki dan mendaki dan mendaki. Lidah boleh terjelir hingga ke lutut dan dagu boleh bertemu stem. Adegan menolak basikal biasa sangat dilihat di sini. Gear 2 speed dengan cog paling besar 34 gigi dirasakan tak mencukupi. Bagaimana pulak rasanya yang pakai gear 10speed 36 gigi? Ikut petua orang-orang tua, kalau mendaki begitu, tak payah laju-laju. Kayuhan tenang dan konsisten dalam gear rendah granny mak nenek. Pandangan jangan melangut tengok puncak. Akan mematikan mental. Pandang saja dua tiga meter di depan tayar sambil teruskan kayuhan tenang. Nafas jaga jangan berterabur. Menjadi jugaklah ikut petua tu.

Dah dekat sangat dengan puncak. Legaaaaa...

Lepas lebih kurang 200m mendaki pacak, barulah denai melandai sekejap. Sikit saja landainya cukup untuk merehatkan lutut yang dah lenguh, betis yang dah lesu sebab asid laktik banyak terkumpul. Denai kembali memacak selepas itu. Tapi...jangan gundah. Tabahkan hati kuatkan kaki sebab puncak sudah dekat sangat. Teruskan kayuhan tenang sehingga puncak digapai. Dan...tahniah! anda sudah sampai ke puncak Bukit Hari atau Puncak Helipad.

Bersila lega dan puas bila di puncak

Elok la berehat seketika di puncak menghirup udara kejayaan. Bukan senang nak sampai ke situ. Bila dada berombak kencang mulai tenang, pilihlah cara dan laluan mana untuk turun. Boleh turun balik ikut denai naik tadi. laluan turun pantas giler baban tak hingat hingga boleh menghauskan pad brek atau...untuk yang berani lagi macho, laluan turun teknikal singletrack tahap merah. Menyirappppp!

Denai turun Helipad bermula! Cerun menurun curam. Kalau tak berani, di sisi basikal la jawabnya. Dah penghujung denai baru datang berani.

Dari laman helipad, amik denai kecil ke dalam rimbunan hutan pine. Turunkan pelana, panjangkan fork depan, kerahkan semangat dan keberanian...Meluncur dengan berani-berani takut melayan denai sempit menyelinap di celahan pokok pine. Denai tiba-tiba meluru turun dengan curam dan mendadak dengan kecerunan sehingga 60 darjah. Ponggong di belakang pelana untuk pindahan berat, serentak dengan itu jari jemari menarik brek berkadar-kadar dan berhati. Tak mau terlebih tarik. Nisbah brek depan 75 peratus belakang 25 peratus diamalkan sebaik mungkin. Badan dilenggang lenggok membawa basikal menari ikut alunan denai. Mata bagai sang helang, tajam dan pantas memerhatikan garisan kayuhan. Cukup mengujakan. Barang diingat, kalau tahap keyakinan berbaur boleh ke tidak, baik jangan digagah. Turun dan tunjukkanlah sifat dan bakat kepimpinan anda. Pimpinlah basikal sambil berniat di dalam hati untuk mantapkan lagi jurus menyusur turun cerun tahap lapan belas. Denai singletrack kembali berjumpa dengan muka denai Bukit Putus. Tamatlah satu keterujaan. Kalau rasa tak cukup, panjatlah Puncak Helipad seali lagi.

Gabungan Bukit Putus dan Puncak Helipad memang duet yang mantap. Kalau sudah memanjat Steroid, tidak lengkap rasanya kayuhan kalau tidak menjamah Bukit Putus dan Helipad. Kalau anda belum pernah merasa, elok tanam azam untuk mencuba bila-bila anda ke FRIM lagi...

Model : Zamri dan Megat. Senior aku masa kat sekolah menengah. Susah payah mai dari Penang sebab nak merasa FRIM.

2 comments:

Akmal Hizam said...

Steroid sudah, Syabas sudah, Bukit Putus pun sudah. Helipad je belum lagi.
The reason to go to FRIM.

Azizan Zolkipli said...

minggu lepas saya berdua dgn kwn layan Dream - Rover - Syabas - Pacat - Steroid - Helipad - Bkt Putus - Aromatic.

antara semua, Pacat & Bkt Putus tu yang paling best memang tidak dinafikan ...