Wednesday, February 03, 2010

KEMBAS2010 - Kembara Basikal Merentas 2 Negeri

Jika ditanya "Apa yang seronoknya berkayuh basikal beratus kilometer ni?". Aku akan jawab "Memang tak seronok. Letih, sakit badan. Nak seronok pergi funfair laaa". Habis, kalau tak seronok kenapa buat? Kenapa bersusah payah? Ah...bahagian itu yang tidak tergambar dengan perkataan. Jauh di dalam jiwa terasa satu kenikmatan, kepuasan, rasa sungguh "hidup". Itu sebabnya kenapa aku sanggup berkayuh beratus kilometer, melihat alam pada kelajuan perlahan...Lebih banyak yang dapat dilihat berbanding kalau memandu.

MUKADDIMAH

Perancangan dibuat lebih daripada sebulan. Hasil berminggu meneliti Google Map dan Garmin© Mapsource, lahir KEMBAS2010. Jarak perjalanan menjangkau 270km. Dari Gombak ke BTP, kemudian Kuala Selangor, Teluk Intan, Bota, Seri Iskandar dan berakhir di Ipoh. Dari Ipoh akan pulang semula ke Kuala Lumpur dengan keretapi. Dua negeri akan direntasi. Tarikh 30/01 dan 31/01/2010 dipilih kerana 1 Feb hari Wilayah jatuh pada hari Isnin. Ada satu hari tambahan sebagai langkah berjaga-jaga. Aku curiga dan was-was sama ada boleh tercapai matlamat. Aku bertekad terjah sahaja dan cuba penuhi perancangan sedaya mungkin.

Pengumuman dibuat. 6 tampil menyahut cabaran. Aku sendiri, Langgark (BBB), Adam (ARB), Shuk (GLC), Dino (GLC) dan Subki (GLC). Saat akhir, Shuk terpaksa menarik diri atas sebab yang tidak dapat dielakkan. Tinggallah kami berlima macam al kisah Hang Tuah bersaudara.

Mungkin pada orang lain yang sudah menjelajah seluruh Malaysia malah hingga ke Thailand, Indonesia, Singapura malah Asia dan dunia, projek KEMBAS2010 ini hanyalah mainan dihujung jari. Tapi, untuk yang kali pertama macam aku, 270km bukan macam main guli. Aku hidangkan kisah di sini sebagai catatan pengalaman kali pertama berkembara dengan basikal. Mungkin ada yang berminat, tetapi teragak-agak, boleh menjadikan kisah ini sebagai panduan.

Persediaan dibuat ke atas basikal dan pengayuh. Dua kayuhan pelaziman dibuat. Kayuhan Gombak > Kuala Selangor pada 9 Januari 2010 dan Gombak > Kuala Kubu Bharu pada 16/01/2010. Basikal juga dipersiapkan untuk perjalanan jauh - pedal ditukar kepada pedal dengan penyarung kaki (toe-clip), penambahan cermin sisi yang memang sangat perlu untuk berkembara dan beberapa penambahan lain. Perlu satu posting lain pulak untuk bercerita tentang RnB.


HARI 1 - 30/01/2010 (SABTU)


Gombak > Bdr Tasik Puteri (36km)


Garis mula. Depan Shell Greenwood circa 0720hrs. Subki, BC Kelolo, Dino, Shuk
Seawal 0645hrs, Dino sudah tercongok di depan pagar rumah. Basikal Kona Cinder Cone dengan MTB - XC setup jadi tunggangan. Shogun yang sepatutnya bertugas, tak sempat disiapkan. Subki menyusul kemudian. Aku buru-buru bersiap. 0710hrs, tika mentari masih di balik tabir, 3 basikal meinggalkan Taman Melewar. Anak isteri mengiring hingga ke pintu pagar.

Singgah di Shell Greenwood kerana Azmi dan Shuk menunggu di situ. Azmi dengan moto, bukan dengan basikal. Atas semangat setiakawan, walau tak dapat ikut berkayuh, dapat ikut sekejap dengan motopun jadilah. Shuk mengikut juga, tapi sampai ke Tasik Puteri sahaja. Jadilah, dapat lepas geram.

Tarikh kebetulan sama dengan Thaipusam. Laluan akan melalui Batu Caves. Ada ruangkah? Sebentar lagi terjawab. Kesemua 4 basikal bersiap sedia. Motor iringan juga memberi isyarat...Dengan lafaz bismillah dan doa naik kenderaan, KEMBAS 2010 bermula.


Mencelah kesesakan Thaipusam
Greenwood ditinggalkan. Kayuhan dengan kelajuan sekitar 20km/j. Sebaik naik laluan bertingkat, sudah nampak dari kejauhan kesesakan di depan kuil Batu Caves. Basikal dengan mudah mencelah ruang-ruang sempit yang ada. Tiada halangan. Basikal dengan beg sarat di belakang dihiasi kerlipan lampu mencuri perhatian seketika. Kesesakan berterusan hingga ke bulatan. Dan sebaik bulatan dilepasi, laluan lega. Kenderaan banyak tapi tidak sesibuk hari bekerja.

Azmi setia mengiringi sehingga ke susur keluar ke Hospital Selayang. Iringan tidak bersahaja, rakaman video dan gambar sempat diabadikan. Azmi melambai selamat jalan dan kami teruskan kayuhan. Di hadapan, tercongok, tersergam pendakian lanjut dan panjang mencapai ketinggian 180m. Maklum kayuhan baru saja bermula. Tenaga masih segar. Masing-masing meluru mencelapak bukit. Tinggal Dino saja di belakang dek kerana basikalnya yang bertayar gemuk. Pengayuh muda Subki dan Shuk saling kejar mengejar. Tak daya aku nak mengikut rentak mereka. Aku biarkan saja...


Subki galak mengejar Shuk...
Berlegar sebentar bila di puncak menunggu Dino sampai. Kemudian meluru turun dengan membiarkan saja basikal meluncur di bawa graviti. Dingin bayu pagi berbaur angin kederasan menyapa kulit. Sejukkkk...

Sekonyong aku perasan sebuah kereta perlahan saja di belakang. Lampu "hazard" menyala. Apa hal pulak? Nak toleh ke belakang, basikal tengah laju. Mujur ada cermin pandang belakang. Baru nampak jelas kereta Unser yang dipandu isteri. Dah sampai mereka...

Batu 16 Rawang menyusul kemudian. Makin sesak kawasan itu dengan tertegaknya Tesco. Reef di sebelahnya masih dalam pembinaan. Jam 0800hrs, baru melepasi susur keluar ke Jalan Batu Arang. Risau bersarang dalam dada kerana masa telah terbabas. Sepatutnya kami sudah sampai ke pintu masuk Bandar Tasik Puteri. Aku tercicir sekejap sebab terlepas lampu isyarat. Mereka yang lain menonong ke depan. Jenuh mengejar kemudian berjumpa kembali di depan Petronas Sg Bakau. Aku teruskan saja kayuhan. Sebaik melepasi Bayu Permai ternampak kelibat Tok Ngulu BBB dan Ayahanda Jepp dari arah bertentangan. Mereka menyusul kami rupanya. Tok Ngulu memberi isyarat "Teruskan" sebaik terpandang aku. Aku akur...Yang lain-lain menyusul kemudian.

Bdr Tasik Puteri semakin dihampiri. Sebaik melipat masuk sudah ternampak kelibat ramai berbaju oren BBB. Meriahhhhh...Rasa macam VIP sungguh! Terima kasih BBB. Dengan iringan peloton jersi oren, gerombolan berkayuh masuk ke BTP. Berkayuh ramai-ramai begitu memang menyeronokkan. Jam hampir 0900hrs. Sempat juga berhenti bergambar beramai-ramai di gerbang masuk BTP. Sesi bergambar riuh rendah ditambah rencah karenah Tuan Haji Belacan yang nakal dan kelakar. Tak kering gusi dibuatnya.


Peloton jersi oren

Gambar gambar gambar...beramai di gerbang BTP

Kawalan trafik cemerlang

0915hrs, Medan Puteri jadi gegak gempita dengan kehadiran jersi oren. Meja sajian sudah tersedia di warung Zul. Murah rezeki pagi itu kerana Syuq (bukan Shuk) kebetulan menyambut hari ulang tahun. Birthday boy (walau dah tua) dengan murah hati telah menaja sarapan. Adam dan Langgark, dua peserta dari BBB sudah siap menunggu. Kumpulan pertama berehat sekejap untuk menjamah lempeng (ya, lempeng!) dan roti canai yang terhidang. Suasana meriah sungguh! Tamat perkayuhan takat 1 - Gombak - BTP. Jarak 36km. Masa diambil 1j 45m. Masih jauh menanti...

Bdr Tasik Puteri > Kuala Selangor(32km)


Sarapan on the house by birthday boy
Ah...kalau bersembang sambil makan memang leka. Memandangkan perkayuhan masih jauh, dan masa sudah terbabas, aku terpaksa menghentikan keasyikan makan dan sembang. Dengan suara serak-garau-manja, aku melaung "LIMA MINIT!". Bertaburan dan lintang pukang semua yang ada. Roti canai segera dihabiskan. Lempeng yang berbaki lesap ditelan. Gerombolan berserta pengiring siap siaga meneruskan kembara. 5 peserta KEMBAS dengan beberapa pengayuh BBB serta kereta Unser pengiring mengesot meninggalkan Medan Puteri. Menyusur jalan ke laluan belakang Tasik Puteri ke Batu Arang. Ramai juga yang memerhati dan melambai dari pangsapuri berdekatan. Sasaran, Kuala Selangor, 32km lagi...


Lagi 3 saat untuk berlepas...
Laluan melalui Kota Puteri diambil. Selamat daripada pendakian curam panjang kalau ikut jalan "Menara". Peloton masih besar. Kereta iringan masih bersama. Jalan teduh di bawah rimbunan pohonan rendang sekejap saja. Kemudian dilontar ke jalan terbentang. Panas mula membahang. Garis pemisah ditempuh di persimpangan Kota Puteri - Jalan Kuala Selangor. BBB yang mengiring berpatah balik. Shuk juga meneruskan berseorangan kembali ke Sentul melalui Paya Jaras. Kereta sokongan Unser juga. Isteri sempat berpeluk, bercium diiringi esak tangis hiba (sikit punya drama ka?) melepaskan kekanda pergi...


Simpang Kota Puteri - Jalan Kuala Selangor
5 basikal meneruskan kayuhan ikut jalan Kuala Selangor dengan bergilir-gilir ke depan "menarik" yang lain. Laluan asal ke Asam Jawa ditukar selepas Ijass memaklumkan kemungkinan jalan sesak kerana Thaipusam. Semua ahli dimaklumkan. Simpang Kampung Kuantan diambil. Baru sekejap membelok masuk Dino minta supaya berhenti sekejap. Punggungnya tak boleh tahan, katanya. Kebetulan di depan pintu masuk Kelab DiRaja Golf Kampung Kuantan. Kawasan teduh terakhir yang ada sehingga ke simpang Kampung Kuantan. Kampung Kuantan, kampung pelancongan yang terkenal dengan kelip-kelip.

Matahari makin galak memancar. Trafik tenang. Menghampiri lampu isyarat, kereta berderet. Basikal dengan selamba menyusur saki baki jalan meneruskan kayuhan ke depan. Tiba-tiba sebuah kereta membelok kiri tanpa amaran. Mujur pada kelajuan perlahan. Sempatlah aku mengelak. Kereta tu siap sempat hon marah lagi! Aik! Akukah yang bersalah?

Bila sudah berada di atas jalan Kuala Selangor, tak semena datang tenaga entah dari mana. Laktik yang melenguh melesu kaki bagi hilang semerta. Aku memecut laju ke hadapan meninggalkan yang lain. Lupa diri seketika. Breakaway la konon! Tahan kejap saja sebab hanya nafsu yang besar, kederat tiada. Semput balik bila sampai simpang ke Bandar Malawati. Aku gelakkan diri sendiri. Kaki Bukit Malawati berbalam dari kejauhan. Sekali lagi mari letusan tenaga galak. Sekali lagi aku memecut. Dan kali ini aku gagahkan sampai nampak kelibat Ijass dengan basikal kuningnya. Yang lain menyusul kemudian. Tamat 32km. Kuala Selangor dalam catatan. Jam 1145hrs.

Kuala Selangor > Sungai Nibong(39km)


Ijass dengan basikal Singer
Berehatlah kami sekejap sementara menunggu yang lain-lain sampai. Air ditogok. Botol air ditambah. Pundi-pundi air dikosongkan. Sempat juga mengamati basikal Singer Ijass. Klasik sungguh dengan pelana tebal empuk. Sementara itu, yang lain-lain semua sudah sampai. 5 orang semua - Ijass, Nasir, Saei, Asari dan Asmadi. 2 tourer dan 3 roadie. Macam dijanji-janji, 5 orang setiap kumpulan. Jadilah macam kisah sepuluh budak hitam...


Menyeberangi jambatan Kuala Selangor
1215hrs, gerombolan mula bergerak meninggalkan kaki Bukit Malawati. Matahari terpacak di atas kepala. Peluh belum sempat mengering. Sebagai tuan rumah, Ijass mendahului. Kerana teruja barangkali, dia tarik sehingga 28kmj. Yang lain-lain tercicir kat belakang. Siap Subki sampai hampir kejang dek penangan Ijass. Terpaksalah dikerahkan roadie yang laju untuk memintas dan memperlahankan dia.


Saei dari KUSCYC
Aku pulak diminta ke depan atas alasan basikal aku ada cermin pandang belakang. Besar pulak tu. Mau tak besar, rembat motor punya. Kembali berderetan 10 basikal di atas jalan. Sesekali aku menjeling dalam cermin memastikan jarak optima. Bila menghampiri Tanjong Karang, peloton mula putus. Aku ambil keputusan berhenti sekejap untuk merapatkan kembali jarak. Petronas Tanjong Karang disinggahi. Sempat la menogok sebotol Revive sementara menunggu yang lain semua sampai.


Tanjong Karang
Pekan Tanjong Karang menyambut kami dengan deretan kenderaan. Jalan yang sekian lama landai, bertukar mendaki sedikit bila memanjat jambatan Tanjong Karang yang merentang Sungai Tengi. Jalan lebar dua lorong terus diukur di bawah terik mentari. Kawasan teduh memang sukar dijumpai. Peluh mencurah tanpa henti. Sesekali datang angin depan dan angin lintang mengusik. Basikal terasa berat seolah diseret dari belakang. Sesekali terpaksa berhenti. Masalah kecil yang melanda Dino makin melarat. Punggungnya menanggung siksaan berat. Tampak perit muka menahan kesakitan, namun digagahkannya. Satu peringatan untuk masa depan - gunakan pelana yang sesuai untuk berkembara. Pelana lumba nipis sempit tidak sesuai.


Adehhhhh...Penderitaan jelas terbayang di wajah Dino
Deretan warung di jalan jadi tempat persinggahan. Ada jambu, ada mangga enak jadi santapan. Sedappp...tumpang makan mangga Dino. Dalam hati pasang angan-angan nanti nak beli lagi. Sekinchan sudah di dalam pandangan. Cadangan untuk makan di Sekinchan diterima tanpa bangkangan. Singgah makan tengahari di gerai sebelah kiri jalan sebelum pekan Sekinchan. Jam 1400hrs.


KUSCYC - depan Nasir, Saei. Belakang - Asaari, Asmadi
Persinggahan satu pelarian, pelarian daripada tarmac hitam, pelarian daripada deru kenderaan, pelarian daripada kehangatan rembang tengahari yang membakar. Kelegaan sementara...Makan tengahari seadanya ditaja oelh Ijass. Terima kasih. Kemudian beredar ke masjid Nurul Alaniah, Sekinchan. Yang wajib, wajib dipenuhi. Tiada alasan, tiada basa-basi. Kesempatan untuk membersihkan dan menyegarkan badan. Aku siap sempat mandi. Satu perkara yang aku nak kongsi sangat-sangat, badan dan otot yang sengal dan lenguh rasa lega dan terubat dalam pergerakan solat. Setiap rukuk, sujud, duduk antara dua sujud bagai terapi mereda dan mengendurkan otot. Subhanallah...Subhanallah...Solat jama' ta'dim ditunaikan. Menggabungkan zuhur dan asor dalam satu waktu. Satu ruksyah (keringanan) yang Allah s.w.t berikan pada hambaNya bila bermusafir lebih dari 2 marhalah(lebih kurang 84km).

Parkir Masjid Nurul Alaniah...

KUSCYC - Asaari dan Asmadi

Saei, Asaari, Asmadi

Jam 1530hrs, kayuhan diteruskan. Jalan masih melandai. Mentari masih galak bersinar. Sesekali diterpa angin hadapan dan angin lintang yang sering berlaku di kawasan landai dan lapang. Olakan bayu dari laut barangkali...


Hentian bersama KUSCYC terakhir
Iringan sahabat dari KUSCYC hampir ke penghujung bila sampai di Sungai Nibong. Berhenti rehat sebentar sambil menghimbau kembali kayuhan bersama hampir 50km. Terima kasih KUSCYC kerana sudi bersama. Terasa lebih meriah. Bersalam-salaman mereka berempat yang akan berpatah balik ke Kuala Selangor. Asmadi akan terus ikut sehingga Sabak Bernam, balik ke kampungnya. Yang tinggal berenam meneruskan kayuhan. Rancangan asal untuk bermalam di Bota dikaji semula. Perkiraan atas kertas menunjukkan kami hanya mampu sampai ke Teluk Intan sahaja sebelum kelam malam menutup hari.


Sungai Nibong > Kpg Seri Perkasa(30km)


Antara 2 negeri. Di atas jambatan sempadan Selangor - Perak
Adam, Subki dan Asmadi, meluru pergi. Meninggalkan kami, orang lama slo-mo terkulat-kulat di belakang. Bontotitis yang menyerang Dino makin menular. Masuk tahap 3. Kritikal. Lama juga kami berhenti di simpang Jalan Supar untuk pemulihan. Usul supaya khidmat kenderaan sokongan digunakan diketepikan dulu. Tekadnya masih kuat untuk cuba meneruskan cabaran. Kami teruskan kayuhan dengan perlahan. Mentari semakin memberati ufuk...Hampir 60km masih perlu ditempuh untuk ke Teluk Intan.


Menghampiri Sabak Bernam
Hampir jam 1800hrs, baru menjejak Sabak Bernam. Adam, Subki dan Asmadi rupanya menunggu di Petronas Sabak Bernam. Kembali berkayuh dalam satu kumpulan. Selepas itu tiba giliran Asmadi pula untuk mengucapkan salam perpisahan. Dia telah sampai ke destinasinya. Jalan dua lorong menguncup jadi satu lorong dua hala. Sempadan Selangor Perak dihampiri. Dari kejauhan lengkung jambatan tersergam. Jam 1815hrs, negeri Selangor ditinggalkan. Tanah Darul Ridzuan dijejak. Adam dan Subki telah jauh di hadapan. Langgark dan Dino menyusul dari belakang. Aku sedang elok di tengah-tengah menghampiri Kampung Seri Perkasa.



Kpg Seri Perkasa > Teluk Intan(30km)

Jarak di antara pengayuh yang terlalu jauh merisaukan. Aku ambil keputusan menunggu saja. Lama juga baru kelibat Langgark muncul. Langgark masih steady, walau kelajuan sudah menurun. Maklum dah sehari suntuk berkayuh. Langgark jalan dulu sementara aku terus menunggu Dino. Lama juga baru Dino muncul. Wajahnya tak berseri langsung. Dengan sugul dia memaklumkan. "Aku dah call support vehicle. Kau jalan dululah". Akhirnya dia terpaksa akur dengan keadaan. Dengan berat hati, Dino aku tinggalkan. Sempat juga berpesan minta tolong carikan tempat penginapan di Teluk Intan nanti.


Lega merentasi sempadan...
Aku kembali atas pelana. Kederat aku juga sudah mencapai tahap kritikal. Perut dah mula minta diisi. Jalan Hutan Melintang sudah berubah wajah. Jalan sudah dinaiktaraf jadi dua lorong dengan laluan kecemasan yang cukup lebar dan selesa untuk berkayuh. Aku kembali bersaing dengan Langgark di sekitar kawasan Jenderata. Kayuhan diisi dengan sembang-sembang penghilang bosan dan letih.

Bila semakin dekat dengan Hutan Melintang, perut aku semakin berlagu. Aku memecut meninggalkan Langgark untuk mencari sesuatu buat mendiamkan berontakan perut. Petronas Hutan Melintang jadi sasaran. Sebotol Revive dan sekeping coklat laju saja masuk ke dalam perut. Lega sikit terasa sambil duduk di bangku hentian bas menunggu Langgark lalu. Hari makin gelap dan mentari tenggelam terus di ufuk barat. Sekonyong telefon berbunyi. Dino rupanya. Rupanya sudah berada di dalam kereta. Aku tanya sama ada dia nampak Langgark. Dia kata tak nampak. Hati aku rasa tak sedap. Memang aku dah terlepas pandang. Langgark sudah jauh ke depan rupanya bila aku telefon dia. Azan maghribpun berkumandang. Aku periksa lampu-lampu untuk memastikan semuanya berfungsi lalu aku terjah sederas termampu untuk mengejar Langgark. Kerlipan lampu dari kejauhan sungguh melegakan bila berjumpa kembali dengan Langgark yang menunggu di simpang ke Lekir.

Masih ada 9km ke Teluk Intan. Jam sudah 2000hrs. Langit sudah gelap pekat. Rintik halus hujan turun menyirami bumi melengkapkan suasana. Aku dan Langgark berkayuh bersama. Hotel Anson sudah ditempah. Adam dan Subki sudah siap check-in. Hanya aku dan Langgark masih terkial di jalan.


Basikal VIP. Hotel Anson memberikan ruang parkir di lobi.
Jenuh juga mencari lokasi hotel. Bandar Teluk Intan masih hidup dan sibuk terutama di sekitar kawasan Dataran Menara Condong. Berpandukan arahan daripada Dino, jalan dicilok meredah dan menongkah arus mencari jalan pintas ke Hotel. 2030hrs, kami selamat sampai. Basikal diberikan parkir istimewa di dalam lobi. Sudah selamat satu kerisauan. Dengan badan yang letih, segala beg diseret naik ke tingkat 3. Fuhhhhh...lega. Tamat acara kayuhan untuk hari pertama. Dah sampai aku ke Teluk Intan.


Pagoda condong Teluk Intan
Dino tidak bermalam di situ sebaliknya pulang ke rumah mertua di Langkap. Aku pada mulanya malas nak keluar lagi berubah fikiran selepas mandi dan menyegarkan badan. Dataran Menara Condong dijengah. Sibuk sekali dengan aliran manusia. Kebetulan ada semacam ekspo di situ. Kami tak sempat berlama kerana harus segera makan kemudian tidur dan rehat secukupnya. Perjalanan masih jauh esok. Sekitar 120km.

Sambil makan, kami berempat menghimbau kembali pengalaman hari itu. Jerih juga nak menghabiskan 150km pertama. Syukur selamat sampai tanpa ada satupun mala petaka. Aku sarankan supaya laluan dikaji semula berdasarkan pengalaman hari pertama. Yang lain setuju. Setelah sembang-sembang dengan pekerja hotel tentang laluan, keputusan diambil untuk mengikut laluan Langkap > Kampar > Gopeng > Ipoh sahaja. Balik ke bilik hotel, tak ada apa yang dilakukan. Letih! Sempat telefon keluarga sekejap bertanya khabar dan kemaskini status perjalanan. Jam 2300hrs, aku dah hanyut dalam dengkuran...

HARI 2 - 31/01/2010 (AHAD)

Hari pertama telah selamat dilalui. Rasa macam tidur lena sekejap saja, tau-tau sudah jam 0600hrs. Badan yang diselimuti gebar tebal dalam kamar berhawa dingin terasa berat untuk bangun. Terbayang di dalam angka 120km yang perlu diharung hari itu membuatkan badan terasa makin berat. Digagahi juga untuk bangun. Terasa lega sikit bila badan dijamah air panas.


Menyiapkan basikal

Siap untuk menyahut cabaran hari 2

Abadikan kenangan. Di depan Hotel Anson

Pagoda condong Teluk Intan

Seawal jam 0700hrs, aku sudah tercongok di lobi. Segala beg dipasang. 2 botol air diisi penuh-penuh. Hari semalam mengajar aku betapa pentingnya bekalan air minum. Yang lain-lain menyusul kemudian. Sempat ambil gambar sedikit sebanyak buat kenangan. Basikal parkir kat lobi hotel woooo, bukan senang. Penginap yang lain memerhati sahaja kami bersiap sedia. Barangkali tertanya ke mana arah tujuan agaknya...

Tangki yang kosong perlu di isi. Sarapan di cari. Kembali berlegar di sekitar Dataran Menara Condong. Satu kemestian agaknya untuk bergambar dengan basikal di depan menara. Alang-alang dah sampai. Kalau tak diambil peluang, entah bila pula akan lalu di situ dengan basikal. Mungkin ini yang pertama dan terakhir...Mungkin. Kedai berdekatan nampak macam dikunjungi ramai. Kami tambatkan kuda-kuda di situ lalu ikut sama menghabiskan aneka sajian sarapan. Nasi lemak sepinggan disulam dengan telur separuh masak 2 biji jadi santapan. Agak cukup kot bekalan hingga ke Ipoh. Sambil bersarapan, sambil buat taklimat ringkas dan apa yang bakal ditempuh dalam kayuhan hari kedua. Yang paling penting, bab pertukaran laluan.

Teluk Intan > Langkap(25km)

Alhamdulillah...perut dah kenyang. Badan masih lagi mamai. Mintak ditidurkan. Mana boleh! 0820hrs, kayuhan hari ke 2 bermula. Dari warung sarapan, menyelinap di antara penjual-penjual pekan hari, menuju ke Jalan Changkat Jong. Dalam kayuhan perlahan itupun, Subki tercicir. Mujur pandai dia mencari jalan. Tau-tau muncul di depan. Mentari pagi masih tersembunyi di balik tompokan awan. Ah...sedapnya cuaca. Terang tapi redup.

Kayuhan dalam formasi rapat bersaing dua-dua. Ruang kecemasan yang lebar memungkinkannya. Bandar Teluk Intan ditinggalkan. Ansur-ansur pemandangan berubah dari kawasan kepadatan tinggi dengan deretan bangunan dan rumah kedai ke kawasan lapang benderang terang. Asalnya ladang kelapa sawit. Tetapi, kelapa sawit yang ada di tepi jalan semuanya sawit muda yang baru ditanam semula. Kalau matahari sudah keluar, tentunya panas membara. Jalan masih landai dengan kenderaan sesekali berlalu.


Kampung Goh Hong
Kampung Changkat Jong dilalui. Lega sikit terasa kerana ada teduhan. Pokok kelapa sawit di sini sudah besar dan tinggi. Kemudian simpang kiri diambil. Langkap dalam sasaran. Laluan ini lebih menyelesakan. Jalan tar kampung dengan pokok-pokok di kiri kanan. Suasana dan pemandangan nyaman tapi terusik sedikit bila sebuah kereta membuatkan darah kami tersirap bandung kerana memotong di atas jambatan sempit. Mujur kami tak disodok.


Menghampiri Langkap. Kampung Chikus dan Attaduri.
Kaki dan punggung mula terasa lenguh lepas sejam berkayuh, dan hentian bas yang teduh di bawah naungan pokok getah nampak cukup menyelerakan. Hentian pertama untuk Hari 2. Kampung Goh Hong. Adam yang memang kurang bercakap, nampak suka dan teruja."Saya suka jalan macam ni, tenang dan tak banyak kereta", komen Adam. Kayuhan diteruskan melepasi simpang Chikus dan Attaduri. Sengaja aku abadikan nama dua tempat ini kerana keunikan namanya. Jam 1000hrs, Langkap ditempuhi. Berhenti sekejap di Petronas Langkap kerana Langgark perlu melegakan dirinya. Lagipun, ada misi memulangkan jam Dino yang tertinggal di hotel malam tadi.


Langkap > Kampar(29km)


Langkap. Kembali berlima seketika.
Dino muncul dengan Kona Cinder Conenya. Rumah mertuanya tak jauh dari Petronas Langkap. Dia sempat mengiringi kami ke sempadan pekan Langkap. Ah...ada cawangan restoran Mastan Ghani di situ. Kalau tak kerana mengejar masa, mau singgah dulu pekena mee rebus Mastan Ghani. Di Teluk Intan tak berkesempatan. Kempunan lagi!.


Air Kuning
Langkap ditinggalkan dan Dino berpatah balik. Kayuhan diteruskan melalui jalan kampung yang tenang. Hanya sesekali kenderaan lalu. Mungkin bagi orang di sini, mereka hanya kenal jem yang dimakan bersama roti. Tak pernah kenal jem perisa deretan kereta tersengguk-sengguk dan terhegeh atas jalan. Jam 1045hrs, tiba di Air Kuning. Berhenti sekejap di Petronas untuk mengisi air dan membuang air. Air Kuning menunjukkan 50km lagi ke Ipoh. Jauh juga lagi tu...


Lagi 50km!
Jalan yang melandai sepanjang hari mula berubah sifat setelah mencecah Mambang Di Awan, 9km dari Air Kuning. Mungkin sebab nama tempat Mambang Di Awan, jalannya mula menuju ke awan. Jalan kampung berubah rupa menjadi jalan lebar 2 lorong. Dan...jalan landai mula mendaki. Panjang dan lanjut. Pelik aku rasa bila kaki tak semena mula berputar lebih ligat bila ternampak cerun. Mungkin sebab kayuhan putaran rendah bila mendaki terasa lebih meletihkan. Lebih menambahkan semangat bila papan tanda menunjukkan Kampar sudah dekat. Jalan melalui Pusat Kesihatan Kampar dan akhirnya...berjumpa simpang jalan yang rasanya macam pernah kulihat...YAAAAA! Jalan KL - Ipoh. Jalan persekutuan nombor 1.


Kampar > Ipoh(33.5km)

Telah masuk kawasan Kampar. Ambil laluan ke kiri dengan hati-hati sebab kenderaan mula bertali arus di jalan ini. Aku dengan Subki di depan. Diikuti Adam, manakala Langgark di belakang. Tempo diperlahankan bila Adam dan Langgark tidak kelihatan. Pekan Kampar masih lagi menyimpan warisan sejarah silam dengan deretan rumah kedai lama zaman kolonial di kiri dan kanan jalan. Sebaik sampai di depan sekolah Methodist (ACS) Kampar, ternampak kelibat Langgark. Sempat dia melaung "Ayarg nyok! Ayarg nyok!". Nampak dia penjual air kelapa di tepi jalan. Kamipun tak perasan! Tengah panas dan berpeluh begitu, nampak air kelapa, selera jadi terbuka. Singgah berhenti sekejap untuk membasahkan tekak dengan air kelapa yang diidam Langgark sedari tadi. Dapat juga tunaikan hajat. Sedapppppp. Jam terpacak 1200hrs.


Nyog muda!

Tourer istimewa dari Kampar

Antara 2 kelapa. Kelapa biasa vs kelapa pandan

Melapah kelapa


Rabak kasut Langgark
Masih ada lebih 30km untuk ke Ipoh. Bila nak mulakan kayuhan selepas minum "ayarg nyok", dah nampak kelibat jalan yang agak mendaki. Tengah hari rembang pulak tu. Nak tak nak terpaksa terjah. Jalan seterusnya begitulah gaya. Beralun di bawah limpahan terik mentari. Perit kulit jangan ceritalah. Bila sampai ke Jeram rasa sedikit lega. Banyak pokok besar di kiri kanan jalan. Adalah sedikit teduhan. Kasut Langgark yang dah menunjukkan senyuman dari semalam, tewas akhirnya. Tapak tertanggal dari badan. Tak cukup dengan itu, sarung tangannya juga terkoyak sedikit. Penangan 200km. Mujur Langgark dah memang bersedia. Ada kasut spare dalam beg Doraemon dia. Padan la beg pannier dia besar dan gemuk.


Gopeng makin dekat. Ipoh makin Rapt.
Jam 1350hrs, melepasi satu lagi batu tanda, bandar GopenHagen...Ha..ha. Pekan kecil yang masih menyimpan banyak khazanah zaman kolonial. Rumah kedai lama yang sudah usang masih lagi tercongok di kiri dan kanan jalan. Kalau waktu malam,mesti menyeramkan. Gopeng ditinggalkan. Ipoh sudah bau-bau bacang. Dah terasa tempias Bandaraya Ipoh bila melintasi Simpang Pulai. Panas masih membara. Di latar sudah tersergam banjaran Titiwangsa, tulang belakang Semenanjung.


Pulai, Pulai...macam nak terkulai
Bau Bandaraya Ipoh yang semakin kuat itu bagaikan suntikan steroid pada Subki yang meluru pergi hilang dari pandangan. Kami bertiga orang lama ini hanya mampu berkayuh dengan irama nusantara saja. Tenang dan santai. Apatah lagi perut sudah mula bernyanyi-nyanyi mintak diisi. Nasi lemak dengan telur separuh masak Teluk Intan sudah habis dibakar.

Berjumpa balik dengan Subki di kawasan Gunung Rapat, berhampiran tempat jualan limau bali (pomelo). Siap dia sempat baca suratkhabar lagi sementara menunggu kami sampai. Gunung Rapat bagaikan pintu gerbang ke Ipoh dari selatan. Melintasi Gunnung Rapat bagaikan tanda sempadan Ipoh telah dilepasi. Lega sungguh terasa... Selamat juga sampai ke Ipoh setelah 2 hari berjuang. Sayang masa terhad, kami tidak masuk ke pusat bandaraya. Hanya "mencuit" sedikit sahaja Bandaraya Ipoh. Laluan Harimau (Tiger Lane) diambil untuk ke garisan penamat. Taman Chepor Raya, di Chemor. 1430hrs, berhenti rehat sebentar di tepi Laluan Harimau untuk "merasa" jejakan kaki ke Ipoh. Masing-masing dah merungut lapar. Aku terpaksa bertegas untuk meneruskan kayuhan ke Chepor. Satu keputusan yang meletakkan aku dalam carta tercorot orang popular hari itu.

Ipoh > Chemor (16km)


Laluan Harimau (Tiger Lane). Hanya ini bahagian Ipoh yang kami cuit.
Peringkat laluan terakhir. Jarakpun tak sejauh peringkat-peringkat lain. Tapi...titisan yang hujung inilah yang terasa berat. Matahari terus memancar terik. Sedang duduk-duduk, datang awan berarak menutup matahari. Aku cepat melaung kepada yang lain suruh bergerak sementara redup. Jalan memang sibuk dengan kenderaan. Kena pulak memanjat laluan bertingkat. Tinggi dan lanjut. Untuk masuk ke laluan saja sudah mencabar.

Jalan Sultan Azlan Shah terus disorot sehingga bertemu dengan Lebuhraya Utara - Selatan. Terjadi sedikit kekeliruan bila ada yang menyangka laluan melalui Tasek untuk ke Chemor. Mujur penjelasan dapat diterima dan kayuhan diteruskan ikut jalan yang seiring dengan lebuhraya. Sungguh tidak selesa berkayuh di jalan itu. Jalan lebar luas terbuka terbentang. Lurus dan sayup mata memandang. Di langit, mentari galak bersinar membakar apa yang ada di atas muka bumi. Memang mental cukup tercabar. Ditokok pula dengan perut yang lapar dan tahap tenaga yang tinggal rizab.

Tak cukup dengan itu, ditambah lagi dengan terpaksa mengadap satu pendakian lagi untuk menyimpang kanan keluar dari lebuhraya. Terjadilah satu lawak tak sengaja bila Langgark tiba-tiba hilang dari pandangan. Aik...ke mana menghilang. Puas ditinjau, tak nampak bayang. Mujur dia telefon. Dia dah ke depan rupanya ikut laluan bawah. Nak elak climbing katanya. Dia tak tau yang laluan memang kena panjat. Terpaksalah dengan berat hati memanjat juga simpang bertingkat.


...Taman Meru Damai.
Selepas lampu isyarat, jalan meluncur turun. Legaaaaa...Subki macam biasa, memecut laju ke hadapan. Seronok sekejap saja sebab lepas tu mendaki balik. Terhegeh-hegeh la balik. Simpang jalan Chemor - Jelapang tak juga kelihatan. Hari tu lalu dengan kereta rasa dekat saja. Dah tentu la...Kereta main tekan minyak saja.

Bila dah lepas Taman Meru Damai, baru nampak simpang. Dah rasa lega tersangat. Dah dekat dah. Biasalah bila dah dekat, kaki laju saja memecut. Entah dari mana datang tenaga simpanan. Lepas 2 belokan, dah nampak kubah surau sekolah. Simpang ke rumah Ash terbentang depan mata. Berhenti sekejap di situ menunggu Langgark takut nanti dia terlepas simpang. Dan akhirnya pada jam 1540hrs, 31 Januari 2010 kayuhan KEMBAS2010 sampai ke garisan penamat. Lega dan syukur. Lega sebab kayuhan sudah berakhir. Syukur sebab tiada bala bencana sepanjang perjalanan hatta tayar pancitpun tiada. Jarak tercatat 276km. Alhamdulillah...


I S O T O N I K ! ! !
Ash menyambut ketibaan kami dengan penuh mesra ramah tamah. Terima kasih sahabat. Air isotonik segera dijamu. Ditogok dengan lahap oleh 4 orang yang telah seharian di atas basikal. Ada seorang lagi saudara hari itu, saudara Zam, dari Ulu Kinta yang ikut sama menyambut ketibaan kami. Zam juga seorang tourer. telah menjelajah hingga ke Thailand dengan basikalnya. Dan dia ada di situ untuk menerima penghantaran beg touringnya yang dibeli dari aku. Penghantaran istimewa beg dia tu. Hantaran dari Gombak ke Ipoh dengan basikal!

Agenda diteruskan dengan mengisi perut pula. Isteri Ash telah bersusah payah masak laksa untuk menjamu kami. Dan kami dengan malu dan segan telah makan seorang dua tiga pinggan. Nasib baik segan. Kalau tak segan, mahu terbalik mangkuk kuah laksa dikerjakan.


Ash, tuan rumah yang peramah dan pemurah.
Kotak untuk basikal juga telah siap Ash sediakan. Kami ambil keputusan untuk menyiapkan bungkus basikal sebelum pergi bersantai di Ulu Chepor, satu kawasan perkelahan berdekatan. Basikal dilondeh dan dimasukkan ke dalam kotak. Kerja berpakat ramai-ramai jadi selesai sekejap saja. Masa untuk santaian! Ulu Chepor jadi sasaran. Air sungai yang mengalir dari gunung dingin dan menyegarkan. Terasa lega sungguh badan bila dapat berendam di situ.


Basikal-basikal yang kepenatan

Bungkus basikal

Masa santai!!!

Kedebushhhhh!!!

MUKTAMAD


Kotak basikal siap untuk dinaikkan ke keretapi
Sambil menunggu masa berlalu, termenung aku sekejap. Menghimbau kembali peristiwa yang telah berlaku. Macam tak percaya yang aku telah berkayuh lebih 270km. Kerana masih letih, kami tak banyak bersembang. Ash sekali lagi bersusah payah meminjam kereta Unser jiran untuk menghantar kami ke stesen keretapi. Tak terbalas jasa brader seorang ni. Terima kasih brader. Jasamu dikenang!

4 kotak besar berisi basikal dinaikkan ke keretapi jam 2130hrs. Mujur ada ruang untuk meletak kotak. Staff pemeriksa tiket jadi hairan tengok kotak besar. Bila diberitahu yang kotak berisi basikal, dia beritahu yang kami kena bayar untuk muatan lebih. Hai, apa cerita. Waktu saya tanya masa nak beli tiket, memang diberitahu kalau barang naik bersama penumpang dan dibungkus rapi, tidak dikenakan bayaran. Sebab malas nak cerita banyak,kami bayar saja caj RM10.00 untuk setiap kotak.


Penjaga basikal atas keretapi
Badan memang terasa letih. Digagahkan juga untuk bertahan seketika. Bila gerabak mula bergerak meninggalkan stesen Ipoh, aku sempat tengok gambar-gambar yang diambil sambil membuat sedikit catatan. Belumpun separuh, tau-tau dah lelap...Lelap dan lena dalam kepuasan. Puas kerana satu impian telah berjaya dizahirkan...

Rakaman penghargaan dan terima kasih kepada semua yang terlibat. Teman seperkayuhan, isteri dan anak-anakku, Dino dan isteri, kawan-kawan dari BBB, teman-teman dari Kuala Selangor Cycling Club, Ash dan isteri. Maaf aku pohon atas segala kesilapan dan kekurangan. Maaf juga aku pohon kalau terkasar bahasa tersilap kata. Dan mohon juga dihalalkan apa yang termakan terminum terbelanja. InsyaAllah, akan ada lagi projek pada masa depan...Macam mana kalau berbasikal dari utara balik ke KL?



Gambar-gambar kayuhan boleh dilihat di forum GLC. Lihat Album Hari 1 dan Album Hari 2.

9 comments:

Anonymous said...

alahai BC..asyik sambung sambung aje nih...tak sabar nak sampai Ipoh nih.

~pak mat.

basikal said...

Asyik bersambung.....potong stim betul. Bilalah nak sampai ni.

KeLoLo said...

Sabar tuan-tuan sabarrrr...melakar kisah lagi susah dari berkayuh 300km...Lagipun, benda yang sikit-sikit ni yang buat rasa sedap...kan kan kan...

UmmuFikri said...

macam samarinda la pulak...tiap2 hari kena ON untuk tahu cerita selanjutnya...

basikal said...

Aku tak berani nak ajar dan suruh pakai pelana besar macam aku punya. Tapi aku dapat ilmu dari Abang Acid yg pernah Jelajah Sulawesi,dia yg bagi idea ringkas saja "macam sadel basikal klasik". Itu yg aku kutip balik pelana basikal tua yg hampir terbuang, kulit yg koyak aku jahit dan tampal, bungkus dgn pembalut berspan. Lembut dan bila duduk semasa berkayuh springnya menganjal, punggungpun tak sakit dan kebas mcm duduk dlm buaian rasanya.
Ceritanya tak boleh diborong sekaligus. Supaya cepat khatannya.

Aku dan Basikal said...

tahniah KEMBAS2010... aku nak tengok gambar kengkawan dari KUSCYC...tak nampak da...yang nampak baju oren... tahniah juga kepada KUSCYC yang dengarnya mengiringi hingga ke Sg Besar dan masa balik sampai Kuala Selangor dah MALAM!!!!

basikal said...

Sdr Nahar, nampak tak siapa berbaju kuning tu yang teramat segak bersama basikal ksedondon tu.Tak pernah org ambil gambar kita solo macam tu.Hangit......

Akmal Hizam said...

Syabas BC & rakan2 kayuh Kembas 2010. Digarap cerita dengan baik sekali, rasa macam nak touring jugak kutip semula kisah2 lama.

Anonymous said...

dimana nk cari kedai basikal fixie di area ipoh?
saya baru belajr di ipoh