Dino, Aku, Subki "Muddox", Anuar |
Kontang 3 tahun berakhir bila rancangan KEMBAS Pengkalan Balak menjadi. Tidak seperti KEMBAS2010 Ipoh yang merupakan kayuhan sehala, KEMBAS2013 Pengkalan Balak adalah kayuhan pergi dan balik. Bahagian 1 akan mengisahkan kayuhan dari Gombak ke Pengkalan Balak, Melaka.
Empat pengayuh ikut serta. Dua orang yang pernah ikut KEMBAS2010, Dino dan Subki, juga ikut bersama. Dino ada personal vendetta untuk ditebus dari KEMBAS2010. Nak tahu apa halnya? Baca sendiri kisah KEMBAS2010. Subki sudah maju jauh menjadi tourer tegar. Dah beribu kilometer dia jelajah dengan Wyomingnya. Muka baru yang ikut sama kali ini ialah Anuar. Ahli GLC dan juga jiran setaman. Ini akan jadi kayuhan pertama dia mencecah jarak 100km.
Kayuhan berlangsung selama 2 hari. 28 Disember 2013, kayuhan ke Pengkalan Balak. 29 Disember 2013, kayuhan balik ke Gombak. Purata kelajuan dijangka sekitar 17km/j. Kayuh santai-santai saja. Apa yang bakal dihadapi? Kayuhan sejauh 156km. Melalui laluan yang 85% landai. Ada beberapa bahagian yang sedikit mendaki. Bagus! Mendaki dengan basikal yang sarat dengan muatan memang aku tak berapa gemar.
Tourer tegar |
Dengan bacaan doa selamat dan doa naik kenderaan, kayuhan bermula jam 0815hrs. Dari Restoran Thaqwa menuju laluan susur dari Taman Koperasi Polis ke Duta Ulu Kelang Expressway (DUKE E33). Laluan Peringkat 1 sampai ke Kajang. Jarak lebih kurang 35km. Pagi yang tenang dengan trafik sederhana di Jalan Sentul. Kemudian memintas ke Bandar Baru Sentul untuk ke Taman Tasik Titiwangsa. Dari Situ, menyusur jalan dalam hingga keluar di Petronas di sebelah Hospital Pusrawi. Setakat itu, laluan memang mengelak laluan utama yang sibuk dan penuh dengan kenderaan.
Nuar cuba merawat Sang Singa Kembara yang mengalami masalah sendi |
Jalan Cheras-Kajang dah semakin sibuk. Kenderaan berderu. Bulatan ditempuh dan terus ke lebuhraya Grand Saga di mana Kengerian bermula. Di lebuhraya kenderaan laju-laju belaka. Seriau berganda bila melalui susur keluar atau susur masuk. Kena tengok dan tengok lagi sebelum memotong jalan. Kalau bukan kerna terpaksa, tobat aku tak mau kayuh atas lebuhraya. Mujurlah jaraknya pendek saja. Nak melepasi jarak daripada Plaza Phoenix untuk keluar di Simpang Balak/Sungai Sekamat jauhnya rasa.
K-Pro Cycle |
Dino bagi tahu tadi lepas keluar dari lebuhraya ada kedai basikal dekat simpang. Laaa... dah pindah ka? Nak tak nak, kena patah balik. Jumpa la akhirnya kedai Khairi. Uiiii... kedai dah besar. Namapun dah tukar dari K-Fine ke K-Pro. Hebat! Kedai baru dibuka dan pembantu kedai dok sibuk mengemas kedai untuk mula berniaga. Tunggu la sekejap.
Bila dah nampak macam sedia, Nuarpun mengadu hal. Bila pembantu respon "Kami tak biasa buat barang touring ni bang. Touring ni barang dia lain sikit". Aku cuak. Alahai...lain apanya barang touring ni? Mujur ada seorang lagi pembantu yang "biasa" buat barang touring. Diagnosis awalnya, BB rosak dan dicadangkan supaya ditukar BB. Nuar setuju dan proses pembedahan menukar BB dimulakan. Bila dibuka, pembantu mendapati yang BB tidak rosak. masih baik. Cuma cup BB sebelah kanan saja yang longgar. Itu memang kami tau dan cuba disampaikan sedari awal tapi dia buat tak dengar. Akhirnya, hanya cup BB diketatkan semula dengan caj RM5. Selesai masalah. Kayuhan diteruskan hingga ke pekan Kajang. Simpang 4 berdekatan stadium Kajang penanda peringkat 1 selesai sudah. Jam 1058hrs, jarak 35km.
Pongeh! |
ap pendakian pertama untuk hari itu. Mendaki jambatan Jalan Reko yang boleh tahan cerun dan tingginya. Selepas itu jalan kembali landai. Jalan Reko masih dalam suasana bandar dan pinggir bandar. Masih banyak bangunan di kiri kanan. Kajang Bandar Sate ansur-ansur ditinggalkan. Bumi Bangi dijejaki di atas Jalan B17 Jalan Bangi. Dari kejauhan ternampak kelibat dua basikal di depan kami. Nampak macam tourer sarat dengan muatan. Bila dihampiri baru nampak jelas muatan mesin rumput dan perkakasnya. Dua expatriate sedang bekerja rupanya. Dino sudah beria nak mengajak bahia berdua join sama kayuh. Terbantut hasrat beliau...
Bahia, mari la pegi Melaka |
Jam menunjukkan 1125hrs. Sudah 3 jam di atas pelana. Kebas-kebas mula menggigit tapak tangan dan ponggong. Selepas simpang Jalan Teras ke Teras Jernang, Dino memberi isyarat berhenti. Hah! Awat pulak? Oh...Ada warung Laksa Redup Rimba. Godaan laksa dan cendol membuat kami berhenti sebentar. Jam masih awal untuk makan tengahari. Hanya cendol di jamah dan dihirup. Biasa la kalau berhenti di mana-mana. Orang sekeliling akan bertanya. Dari mana hendak ke mana... Bila tahu dari Gombak hendak ke Melaka ada yang menggeleng kepala. Biasaaaaaa...
Laksa dan cendol sedap |
Radiasi tinggi di sini |
Kawasan radioaktif ditinggalkan dan masuk dalam kawasan radio Subki. Ha, Wyoming Subki dilengkapi dengan sistem stereo yang memainkan lagu-lagu berbagai variasi. Melayu, inggeris, Cina, Thai, Tamil...Semuanya ada. Sepanjang kayuhan aku lebih banyak berada di depan. Dino di belakang aku. Di ikuti Nuar dan Subki dengan segala rendah dirinya setia di belakang sebagai sweeper. Sesuatu yang agak mencabar kesabaran untuk seorang tourer tegar yang biasa berkayuh lebih laju dari derap kami hari itu...
Durian, rambutan, cempedak dan pulasan |
Dari jalan B18 Jalan Dengkil, simpang kiri masuk ke jalan B48 Jalan Sepang. Jalan ritma kampung diteruskan melalui Jenderam Hulu. Masih lagi landai dan berlengkang-lengkok. Jam sudah lebih 1200hrs. Perut sudah mula menyalakan lampu kuning tanda penyakit lapar akan menular. 2 bungkus nasi lemak tadi sudah hampir habis dibakar.
Breakaway...Touringpun ada |
Aku terlebih galak berkayuh melayan bukit sehingga kawan-kawan tercicir jauh di belakang. Menghampiri puncak pendakian, Dino memberi isyarat untuk berhenti sekejap. Mata melilau mencari tempat yang teduh untuk berhenti. Memang tak kedapatan. Berhenti saja di depan pagar Akademi Al Fateh. Aras ketinggian 70M sajapun tetapi mendakinya terasa azab. Anuar dan Subki menyusul kemudian. Asal berhenti Subki akan mengeluarkan buku notanya mencatat sesuatu. Entah apa yang dicatat aku tak ambil pusing. Nota untuk jurnal touringnya barangkali. Aku hanya bergantung kepada alat Garmin GPSmap 60CSx dan kamera aku sebagai catatan. Garmin untuk rakaman laluan. Kamera untuk penceritaan dan garis masa. Sebab itu kadang-kadang aku main petik saja kamera aku. Bukan kerana hendak mengambil gambar menarik tetapi hanya sebagai rakaman masa dan tempat...Cop tarikh dalam EXIF gambar dipadankan balik dengan cop masa pada tracklog GPS. Memudahkan kerja aku bila menulis tentang kayuhan. Eh...dah terkona ke mana ni? Terbabas la pulak. Kembali ke laluan yang betul.
Sudah penat memanjat tadi, masa untuk menuai hasil. Cerun menurun pantas diratah rakus. Lajunya hingga terasa angin berdesing di telinga. Meluncur di bawah jejantas B20 Jalan Persiaran Negeri. Tadi di puncak bukit sudah dimaklumkan ada tempat makan yang sesuai selepas jejantas. Brek dikacip dan kelajuan diperlahankan. Mata, dengan panduan dan arahan dari perut, melingas mencari tempat yang dimaksudkan. Jaraknya cuma 1.5km dari puncak Akademi Al Fateh tadi. Dekat saja. Restoran Pak Wan, Salak Tinggi disinggahi pada sekitar jam 1300hrs. Sesuai sangat.
Subki menjadi waiter sementara |
Dari kejauhan ternampak kubah masjid Sepang yang tersergam menandakan sudah hampir ke simpang pekan Sepang. Aku tertinjau mencari mesin ATM. Lepas mengisi tangki perut aku tadi, kantung duit sudah kosong. Perlu diisi segera. Aku bagi isyarat pada Dino yang aku nak belok kanan untuk cucuk duit. Mujur ada Bank Unta berdekatan simpang. Kantung duit berisi kembali sambil tu sempat pula singgah kedai beli air seratus campur. Memang sedap ditogok bila badan tengah berpeluh.
Sampai terjelir |
Sasaran simpang Lukut makin mendekat. Satu cerun menurun laju ditempuh dan sampai ke simpang Jalan Seremban - Port Dickson. Jam 1640hrs. Datang satu perasaan lega dan gumbira. Dalam hati berkira-kira seronok suka sebab jangkanya laluan mendatang landai saja almaklum jalan susur pantai. Mula-mula selepas simpang memang macam tu. Selepas pekan Port Dickson, jalannya mula beralaun naik turun. Boleh tahan juga pendakiannya. Bila pula cerun-cerun ni ada kat sepanjang pantai ni. Hari tu aku datang dengan kereta tak terasapun naik turun bukit. Itulah lebihnya kalau naik basikal. Dapat berhubung langsung dengan alam. Rasanya lebih real daripada kalau berkereta atau bermotosikal.
Mentari mulai menjatuh di ufuk barat. Aku masih di hadapan berkayuh-kayuh santai menikmati suasana indah pantai. Sedang seronok melayan, terdetik hati menoleh ke belakang. Bila dipandang, seorangpun tak kelihatan. Alahai...laju sangat ka aku? Kemudian dapat panggilan dari Anuar. Rupanya basikal Dino pula yang pancit. Patutlapun...Ni mesti terlebih angin masuk dalam tiub ni.
Aku teruskan kayuhan mencari port untuk lepak yang lebih sesuai. Dapat stesen minyak Shell di tepi simpang ke Sunggala. Boleh la beli air penghilang dahaga. Perut dah mula lapar juga. Sebiji roti disumbat masuk buat menyendal ruang dalam perut yang sudah mengosong. Trafik memang sibuk di situ. Maklum hari Sabtu. Ramai yang berkunjung. Banyak juga group-group motor berkonvoi. Group basikal hanya aku saja. Duduklah aku tercongok ditepi basikal cabuk aku menunggu kedatangan kawan-kawan. Lat tak lama muncullah lampu-lampu kelip dari kejauhan. Sampailah Dino, Anuar dan Subki. Dino terus mencari pam angin untuk menokok angin pada tayarnya. Dan 4 basikal meneruskan kayuhan meninggalkan bandar peranginan pantai Port Dickson. Jam di tangan menunjukkan 1800hrs.
Matahari semakin condong ke ufuk barat. Hawa panas tidak terasa lagi. 4 basikal dikayuh melalui Tanjong Tuan, Kampung Tanjong Pelandok hinggalah masing-masing mencungap perlukan minuman. Singgah sebentar di Pasir Panjang untuk berehat senapas dua dan menambah bekalan air. Rezeki untuk Dino kerana terjumpa dengan seorang kawan lama dia di situ.
5km selepas Pasir Panjang, kami membelok kanan ke Tanjong Agas. Jalan N143. Matahari semakin terbenam dan tabir malam mula dilabuhkan. Lampu basikal mula berfungsi menyuluh laluan. Jalan dua hala tenang dengan sesekali kenderaan lalu. 1919hrs, jambatan Kuala Linggi dilepasi. Selamat tinggal Negeri Sembilan. Tayar basikal aku mencecah bumi Hang Tuah. Aku di depan. Terus saja menonong kayuh di bawah lembayung senja. Antara gelap dan terang. Nampak tak nampak. Sasaran segera ketika itu ialah mencari surau/masjid untuk solat magrib.
2km selepas jambatan Kuala Linggi, bertemu simpang. Kanan ke Kuala Linggi, kiri ke Pengkalan Balak. Aku berhenti di simpang menunggu kawan-kawan. Kebetulan ada orang berjualan di situ. Air tebu dan soya nampak sungguh membuka selera untuk orang yang basah berjeruk dengan peluh. Srupppp...segelas air tebu masuk ke dalam perut. Alhamdulillah. Sempat bertanya dengan orang situ di mana surau masjid terdekat. Katanya di depan saja dah dekat sangat. Bila kawan-kawan sampai, bagi peluang mereka minum dulu. Mana boleh aku sorang saja hantam.
Macam yang dibagi tahu, ada surau dalam 300meter dari simpang. Surau kecil saja. Tak sempat pulak ambil gambar atau mencatat nama surau. Tuntutan solat magrib dan isya diselesaikan sekali. Kayuhan diteruskan dalam kegelapan malam. Masih ada 13.5km yang perlu diterjah untuk sampai ke Kemalak. Ha...itulah nama Pengkalan Balak ikut sebutan orang tempatan. Oooo... Awat Dino tak habag awai-awai? Kayuhan ikut jalan kampung dua hala. Dalam kelam malam tak nampak apa-apa disekeliling. Kayuh sajalah. Kayuh hingga melintasi jambatan Sungai Baru. Kemudian membelok kanan ke Jalan Sungai Baru pada simpang selepas jambatan. Suasana makin meriah dengan lampu-lampuan di kiri kanan jalan. Kebanyakannya tempat makan atau chalet-chalet yang berserakan sepanjang jalan.
Papan tanda Pengkalan Balak yang terpampang kemudian menyemarakkan harapan. Sudah sampai! Segala jerih payah kebas ponggong dan tangan akan berakhir. Akan tercatat satu lagi sejarah dalam kembara berbasikal aku. Aku biarkan Dino di depan kerana ini wilayah dia. Tugasannya mencari tempat untuk makan. Jalan Pengkalan Balak sesak dengan kenderaan yang kebanyakannya mahu makan-makan di tepi pantai di segala macam warung dan restoran. Kami sampai di Restoran Bayu Selera milik mak menakan Dino. Jam 2100hrs. Sayangnya, pelanggan sangat ramai. Meja semua penuh. Terpaksa berpatah balik mencari tempat makan yang lebih sesuai.
Sudahnya ambil keputusan makan di satu medan selera. Aku makan sup dengan telur dadar. Siap mintak nasi extra. Dan semangkuk len chee kang sejuk untuk penyejuk badan dan penghilang dahaga. Siap makan, kami berkayuh malas ke rumah pusaka nenek Dino yang akan menjadi tempat berlabuh untuk malam itu. Tiada rancangan lain kerana masa sudah lewat. Perlu tidur dan berehat secukupnya untuk berkayuh balik esok. Selesai mandi, aku terus terlelap tak sedar diri. (kata mereka yang lain dengkuran aku sungguh kuat dan merdu hingga mereka sanggup tidak tidur kerana mendengar kemerduannya).
Penat... Memang penat selepas berkayuh sejauh 156km. 14 jam masa perjalanan. 10 jam di atas pelana basikal. Entah berapa liter peluh tercurah. Tapi...kepuasan yang dikecap daripada semua itu tak terbeli dengan wang ringgit. Satu pengalaman satu kepuasan. Esok akan berkayuh balik pula...
Baru sampai. Di depan istana hinggap |
1 comment:
terbaekk bro...
http://www.k-ridersteam.blogspot.com/
Post a Comment