Thursday, December 05, 2013

PCC Presidential Ride Kembali! Maklumat Dari Penganjur.

Kayuhan PCC Presidential kembali!Untuk tahun 2013, tempat permulaan ialah di Taman Sri Haneco. Kawasan kayuhan di sekitar Semenyih. Maklumat acara adalah seperti di bawah diterjemahkan daripada laman BaikBike.com. Diterjemahkan secara bebas dan sukarela kerana dirasakan maklumat ini penting untuk semua peserta.  Semoga menjadi panduan berguna. Versi asal bahasa Inggeris boleh di lihat di sini 

MAKLUMAT ACARA

Tempat : Semenyih Fish Valley
Taman Sri Haneco, Jalan Sg Lalang, 43500 Semenyih, Selangor
(Koordinat GPS : N2 58.186 E101 52.128)

Aturcara
  • Tarikh: Ahad, 8 Disember 2013
  • Masa: 7.00am
  • Taklimat keselamaatan : 7:45am (Pelepasan sebaik tamat taklimat)
  • Cabutan bertuah : 3:00pm
  • Talian : Dennis Soh +6016.212.2696 / James Bak +6012.222.1200 / Adrian Chan +6012.213.2188

Kayuhan / Peringkat

Acara terbahagi kepada empat (4) peringkat yang dirantaikan menjadi satu kitaran besar sejauh lebih kurang 50km.

Jarak bagi sesuatu peringkat tidak sama dengan yang lain.  Begitu juga dengan bentuk mukabumi.

Peringkat 1 – Mamba Hitam (Black Mamba)

Laluan rentas desa yang hampir-hampir tiada bahagian teknikal yang berlengkang-lengkok bagai ular tedung naik dan turun, kiri dan kanan melalui kebun getah dan lading kelapa sawit.  Bermula dengan jalan tar dan jalan tanah sejauh 4 km sebagai laluan pemecahan kelompok.  Kesesakan dijangkakan apabila sampai ke muka denai yang sempit.  Bukit-bukit memnag tidak dapat dielakkan, jadi aturkan kayuhan anda dan jadikan peringkat ini sebagai pemanas badan persediaan untuk menghadapi cabaran lebih besar di peringkat seterusnya.  Jarak keseluruhan 11km dengan 70% di bawah teduhan.  Laluan bolehkayuh sepenuhnya.  Kasut anda dihangka basah pada penghujung peringkat…Tapi…sebelum itu, jamu dulu diri anda dengan downhill yang lazat.

Peringkat 2 – Janda Hangat* (The Bitch)


*Suka hati saja aku terjemah “The Bitch”  jadi “Janda Hangat”.  Janda-janda jangan marah yaaaa… Ini hanya gurauan semata.

Peringkat ini memerlukan anda mengerjakan segala otot dan sendi yang sudah dipanaskan di Peringkat 1.  Kemuncaknya ialah satu pendakian yang dipanggil “The Bitch”.  Ganjaran kejaayan mendaki, anda akan dihadiahi dengan downhill hebat yang turun terus ke bawah jurang V dengan satu anak sungai.  Bergantung kepada keadaan cuaca, “The Bitch” boleh membuatkan anda lemah longlai dan terbakar di bawah terik mentari kerana “The Bitch” adalah puncak tertinggi kayuhan ini.  Awas bila menuruni cerun yang panjang ini kerana bahagian awalnya dipenuhi dengan alur air yang boleh menangkap tayar anda dan menghumban anda melepasi bar hendal anda.  Laluan akan menyempit kepada singletrack yang melorot turun ke dalam sungai.  Anda terpaksa memikul basikal di sini.  Peserta diingatkan supaya berhati-hati semasa turun ke dalam sungai dan selepas melintasi sungai.  Anda akan berhadapan dengan tebing sempit dengan jurang yang dalam di sebelahnya.  Jarak peringkat ialah 12km dan 40% berada di bawah teduhan.

Peringkat 3 – Rimba Pesona (Enchanted Forest)

Peringkat yang paling panjang yang memberikan anda sedikit daripada segalanya.  Banyak singletrack ria dan bukit beralun memintas kebun getah dan lading kelapa sawit, dusun-dusun dan rimba sekunder.  Kemuncaknya ialah Rimba Pesona yang menjadi tirai penutup peringkat ini!  Anda mesti berada di situ untuk menikmati sendiri keindahan Semenyih di kawasan itu.  Dan, di situ juga anda akan menikmati masa hebat meluru turun dan menerobos keluar daripada Rimba Pesona.  Jarak peringkat ialah 17km dan 60% di bawah teduhan.

Peringkat 4 – Hati Waja (Braveheart)


Peringkat terkakhir ini dibuat untuk meguji mereka yang paling kental.  Dipanggil Hati Waja dengan sebab musabab.  Pengayuh akan berhadapan dengan “Kill Hill” – bukit pembunuh, setelah berhempas pulas mendaki dan menuruni bukit-bukit di Semenyih.  Kami angkat topi kepada mereka yang berjaya menawan cabaran terakhir ini.  Dan, sudah tentu ganjaran kejayaan ialah satu luncuran turun terbaik-atas-muka-bumi sehingga ke garisan penamat.  Peringkat ini pembeza lelaki/wanita dengan teruna/anak gadis.  Dan…jangan lupa untuk tambahkan tangki air sebelum memasuki peringkat ini.  Jaraknya 11km penderitaan yang mengasyikkan.

Laluan Ayam (Chicken Run)

Laluan pelarian yang dipanggil Laluan Ayam disediak untuk mereka yang mahu lari keluar daripada acara.  Laluan Ayam ada di hujung Peringkat 1, 2 atau 3.  Peserta yang dijangka tidak upaya untuk meneruskan ke peringkat seterusnya disarankan supaya mengambil laluan ini kerana tiada siapa yang akan bersusah payah menjulang dan memikul anda keluar daripada denai sekiranya anda tidak dapat berbuat demikian.

Laluan Ayam kali ini lebih mudah kerana setiap Tapak Semak (Check Point) berada di tepi jalan atau berdekatan jalan utama (Jalan Sungai Lalang).  Anda hanya perlu berkayuh sedikit sahaja untuk balik ke Taman Sri Haneco.  Ikut arahan dan panduan Marshal dan anak panah penunjuk arah dengan gambar ayam yang dipasang pada tiang-tiang lampu.

Anggaran jarak untuk laluan ayam dari Tapak Semak ke garisan penamat:-

  • CP1 ke Sri Haneco          7km    
  • CP2 ke Sri Haneco          9km
  • CP3 ke Sri Haneco          6km
  • CP4 berada di penghujung Peringkat 4 di Semenyih Fish Valley.



Had Masa (Cut-off Times)

Had  masa adalah komponen penting bagi acara ini.  Had ditentukan bagi memastikan semua perserta selamat kembali ke garisan penamat menjelang jam 3.00 petang.  Had ini memberikan sela masa yang cukup untuk peserta menamatkan semua peringkat atau keluar ikut laluan ayam.

Pelepasan masuk ke peringkat seterusnya mengikut had masa yang ditetapkan.  Jika pengayuh melewati had masa, pengayuh dinasihatkan berkayuh balik mengikut laluan ayam.  Had masa untuk memasuki peringkat seterusnya adalah seperti berikut.

  • Peringkat 2 – 10:30am
  • Peringkat 3 – 12:00pm
  • Peringkat 4 – 1:00pm
Jika peserta berhajat mahu meneruskan juga kayuhan, mereka berbuat demikian dengan risiko tanggungan sendiri tanpa sokongan rasmi dari penganjur dan juga berhadapan kemungkinan terlepas acara cabutan bertuah.

Ambil perhatian bahawa peserta harus mempunyai tahap kecergasan untuk berkayuh sekurang-kurangnya 18 km(laluan berbukit).  Jarak itu lebih kurang jarak kayuhan yang diperlukan sekiranya peserta keluar ke laluan ayam selepas Peringkat 1.  Jika anda keluar di CP2, anda akan berkayuh sejauh 32km manakala jarak 46km sekiranya keluar di CP3.

Nombor Plet Peserta

Setiap pseserta berdaftar akan diberikan nombor plet yang mesti dipamerkan pada basikal supaya 4 pelekat-pelekat tapak semak daripada 4 tapak semak sepanjang kayuhan.  Bagi menghindarkan kesesakan pada hari acara, nombor plet dan beg ole-ole boleh diambil oleh peserta-peserta dari Lembah Kelang dari jam 3.00pm – 6.00pm pada hari Jumaat, 6 Disember 2013 dan Sabtu, 7 Disember 2013 di

GH Speedbikes (Specialized Concept Store)
19, Jalan PJU 5/20A, The Strand Damansara,
Pusat Perdagangan Kota Damansara
Kota Damansara PJU5
47810 Petaling Jaya, Selangor
03-6142 9303
www.ghspeedbikes.com

P/S: Sila bawa kad pengenalan anda untuk pengesahan

Peserta Luar Kawasan

Peserta dari luar kawasan mempunyai pilihan untuk mengambil nombor plet dan beg ole-ole pada hari acara di Taman Sri Haneco di antara jam 7.00 – 7.30am.  Sila dating awal untuk mengelakkan kesesakan dan keterlewatan.  Kaunter akan ditutup jam 7.30am tepat.

Parkir

Laman parkir adalah di sekitar blok rumah kedai sebelum Semenyih Fish Valley.  Laman parkir mencukupi untuk semua peserta.  Sila pastikan kenderaan diletakkan dengan teratur dan tidak menghalang lalu lintas.  Sila patuhi arahan marshal bertugas.

Urustadbir Kayuhan

Setiap simpang di dalam laluan akan ditanda dengan anak panah atau pita “AWAS” merah/putih.  Keseluruhan laluan akan ditanda dengan kertas merah jambu dengan taburan sederhana.  Kertas tidak akan ditabur sewenang kerana taburan kertas sejauh 50km akan menjadi sampah yang banyak.  Anda boleh menjangkakan kehadiran kertas, tetapi pada kadar yang berpada.

Ingat bahawa acara ini BUKAN satu perlumbaan.  Jangan mengharapkan tandaan yang terang benderang gilang gemilang pada setiap simpang.  Peserta harus mengambil sikap peka sekeliling dalam memerhati tandaan simpang.

Bila menghampiri simpang, kurangkan kelajuan dan perhatikan tanda anak panah.  Marshal akan diletakkan hanya di tempat-tempat kritikal untuk membantu peserta.  Sweeper Rasmi akan masuk ke dalam denai selepas had masa setiap peringkat.  Jika anda berasa lagu dengan laluan dan tidak berjumpa dengan tanda anak panah, berpatah baliklah ke tandaan terakhir dan tunggu Sweeper.

Adab Di Dalam Denai
  • Pertama sekali, laluan melalui tanah-tanah yang bukan dimiliki oleh PCC.  Pengguna denai lain lebih berhak ke atas laluan.  Sila kayuh dengan berhati-hati.
  • Untuk para peserta :  Kesesakan dijangka pada peringkat awal acara, terutama pada denai sempit.  Mereka yang ingin laju, sila ambil kedudukan di hadapan sewaktu pelepasan.
  • Sekiranya anda terpaksa berhenti semasa sedang mendaki, sila ketepi laluan dengan seberapa segera untuk memberikan ruang bagi peserta lain terus berkayuh.  Ini akan membantu mengurangkan kesesakan.  Bila memotong, sila maklumkan kepada peserta yang hendak dipotong dan potong hanya bila denai cukup lebar untuk berbuat demikian.
  •  Jangan buat sampah.  – Buat sampah buat orang menympah.  Jangan sekali-kali.  Bawa keluar sampah anda – dari botol air, pembungkus makanan dan seumpama.  Bukan berat manapun.


Tapak Semak/ Pengisian


Ada 4 tapak semak (CP) di hujung setiap peringkat.  Tapak Semak akan ditanda dengan jelas dan aka nada marshal menjaganya.  Pastikan anda mendapatkan pelekat untuk setiap tapak semak yang anda lepasi.

CP1, CP2 dan CP3 juga menjadi stesen mengisi air untuk peserta-peserta berdaftar.  Walaubagaimanapun, anda disarankan membawa bekalan air sebanyak 3 liter dan bekalan makanan.  Membawa air hanya dua botol tidak mencukupi.

Cabutan Bertuah

Dua jenis cabutan bertuah diadakan - Cabutan Umum dan Cabutan Utama.  Untuk melayakkan diri bagi cabutan umum, peserta perlu mendapat pelekat pertama di Tapak Semak 1 (CP1).  Cabutan umum menawarkan hadiah-hadiah biasa sumbangan penaja bersama dan akan diadakan pada jam 3.00pm diikuti dengan Cabutan Utama.  Untuk melayakkan menyertai Cabutan Utama, peserta perlu dapat sekurang-kurangnya 3 pelekat daripada 3 peringkat.  Hadiah-hadiah cabutan utama adalah hadiah-hadiah yang lagi hebat sumbangan penaja utama dan PCC sendiri.

Daftar Keluar

Sebaik menamatkan kayuhan, semua peserta mesti mendaftar keluar dengan menunjukkan plet nombor kepada urusetia untuk melayakkan diri menyertai cabutan bertuah.  Penjuru bawah nombor plet akan dipotong oleh urusetia untuk dimasukkan ke dalam peti cabutan.  Jika anda gagal mendaftar keluar, kelayakan untuk menyertai cabutan bertuah akan gugur.

Keselamatan dan Bantu Mula

Semua peserta seharusnya berkayuh dengan selamat dan tidak mengambil risiko melampau dan tidak wajar terutama di bahagian-bahagian teknikal.  Dua ambulan dari Pertubuhan St John dan ahli-ahli bantu mula akan bersiap sedia di CP1 dan CP3.  Sekiranya berlaku kecemasan, hubungi marshal bertugas di dalam denai atau di CP atau hubungi nombor kecemasan 999.  Peserat disarankan membawa sendiri alat bantu mula, telefon mudahalih dan membantu sesama peserta yang mendapat kecederaan,

Apa Yang Perlu Dibawa...
  • Basikal yang siap diservis dan berkeadaan baik keseluruhannya.Helmet.  Wajib demi pemeliharaan diri.
  • Peralatan
  • Tiub gantian (2 biji) dan penampal tiub
  • Pam
  • Air minum 3 liter.  Makanan untuk 8 jam kayuhan dan makanan tenaga/gel ikut selera anda,
  • Losyen pelindung matahari dan penghalau serangga
  • Telefon bimbit
  • Semangat dan keazaman yang kuat dan citra jenaka yang bagus.

INGAT! ACARA INI BUKAN PERLUMBAAN.

IA SATU KAYUHAN UNTUK MENGUJI KECERGASAN DAN DAYA TAHAN.

BERKAYUHLAH DENGAN SELAMAT PADA DERAP YANG ANDA RASA SELESA UNTUK MENGHINDAR DARI MENCEDERAKAN DIRI ANDA.

2 comments:

Joe Radzif said...

ini sangat terbagus BC
hang google translate ke buat sendiri?

rajin gila

BC Kelolo said...

Tuan JR Legend,

Saya pelan-pelan translate sendiri, tuan. Dengan rujukan kepada Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP (http://http://prpm.dbp.gov.my/) dan, tentunya Google Translate.

Rajin sangat tu idak ler... Tapi bila dok baca versi Inggeris mari semangat bernyala lagi berkobar untuk berkongsi dengan penutur bahasa Melayu...

BC KeLoLo