Kaset antara komponen yang cepat haus. Ia termasuk dalam komponen kerja berat. Kadar kehausan pula tidak sekata. Kaset paling kecil dan kedua kecil paling cepat haus kerana bebanan yang ditanggung. Bila kaset haus, kayuhan terenjat disebabkan rantai mula melompat.
Kehausan perlu diganti. Kalau diganti seketul kaset, terasa rugi pula memandangkan kaset yang haus hanyalah kepingan yang paling kecil dan kedua kecil. Kepingan lain masih belum haus dan masih boleh dipakai.
|
Bandingan komponen PG990 dengan PG980 |
Terlintas di hati untuk mencuba menggantikan kepingan yang haus sahaja. Kaset yang menjadi bahan ujian kacukan kaset ini ialah kaset SRAM PG990 dan SRAM PG980.
Kita akan cuba mengkacukkan kaset 13T dan 11T dari PG980 dengan kaset PG990.
|
Komponen yang serasi dikenalpasti |
Setelah diamati, didapati kepingan yang perlu diganti (13T dan kepingan 11T) serasi di antara kedua-dua model kaset dari SRAM. Gugusan lain tidak serasi kerana rekabentuk yang berbeza. PG990 mempunyai rekabentuk spider dengan 7 kepingan manakala PG980 mempunyai rekabentuk gugusan 3 dan 4 keping.
Maka, hanya kepingan 13T dan 11T dari PG980 yang akan dikacuk dengan PG990. Sedang elok pula sebab 2 keping itu yang haus dan perlu diganti.
|
Hasil kacukan. SRAM PG985 (hantam sajalah) |
Maka kepingan 13T dan 11T dari PG980 dikacukkanlah dengan PG990. Dari pandangan mata kasar nampak pemadanan yang sesuai. Sebelum sebarang kesimpulan boleh dibuat, elok jika kaset kacukan ini (kita panggil PG985lah, suka hati saja...) diuji terlebih dahulu.
Setelah diuji nyata kaset kacukan ini berfungsi dengan baik seperti mana kaset yang asal. Kacukan berjaya. Baki komponen PG980 boleh disimpan untuk kegunaan masa depan. Maklumlah sekarang komponen 9speed dah semakin susah didapati. Kenalah berhemat.
No comments:
Post a Comment