Sunday, May 16, 2010

MTB 101 : Soalan Yang Tak Patut Ditanya

S aya sering juga ditanya soalan-soalan mengenai MTB terutama dari mereka yang baru nak berkecimpung dalam bidang ini. Mungkin kerana kurang pengetahuan barangkali, mereka sering melontarkan soalan-soalan cepumas yang sekali pandang macam senang, tetapi sebenarnya tiada jawapan. Saya kongsikan beberapa soalan "yang tidak seharusnya ditanya" dan beberapa cadangan soalan yang lebih menepati sipenanya (dan tidak memeningkan kepala sipenjawab). Semoga dapat membantu orang baru bertanyakan soalan yang sesuai. Juga harap dapat membantu orang lama supaya tidak mengetawakan orang baru sebaliknya membantu membawa orang baru bertanyakan soalan yang betul dan sesuai.

JANGAN TANYA... TANYALAH...
Basikal apa yang paling best???

Macam mana nak jawab soalan ni? Tidak ada satu jawapan unik. Penilaian manusia berbeza untuk bersetuju semuanya bahawa ada SATU saja basikal PALING BEST. Hakikatnya, tiada. Betulkah sipenanya memang nak tahu apa basikal yang PALING BEST?
Basikal apa yang paling sesuai dengan saya???

Daripada sembang-sembang lanjut dengan sipenanya, kebanyakan mereka sebenarnya ingin mencari basikal yang sesuai dengan mereka. Biasalah manusia, bila mencari mestilah mahukan yang "paling best". Kemudian, dilaraskan ikut kemampuan dan kesesuaian.
Kepada yang ditanya, doronglah penanya dengan soalan-soalan yang relevan. Misalnya, "Awak nak kayuh off road, road, atau dua-dua sekali? Berapa bajet awak? Dan SANGAT LAZIM untuk orang baru terkejut bila diberitahu harga biasa basikal dalam lingkungan RM1,500 ke RM2,500 untuk permulaan.
Basikal apa yang paling ringan???

Ini berpunca daripada tanggapan umum yang basikal prestasi tinggi "ringan giler" hingga boleh diangkat hanya dengan satu jari.  Jawapannya mungkin ada dalam buku Guinness Book of Records.  Tapi...bukan itu yang dicari sipenanya.
Berapa berat biasa sebuah MTB???

Temuduga lanjut mendedahkan yang itu sebenarnya yang dicari sipenanya. Dia sedang mencari anggaran berapa agaknya berat MTB dia nanti. 

Jawapan yang sesuai mungkin boleh jadi 12kg - 15kg untuk MTB kategori permulaan.
Basikal apa yang paling laju???

Versi lain soalan ini ialah "Berapa boleh lari?".  Manusia memang sentiasa tergoda dengan kelajuan.  Hingga nak memilih basikalpun nakkan basikal yang laju.  Mereka terlupa hakikat yang kelajuan basikal sangat dipengaruhi oleh enjin dua kuasa kaki yang mencelapak atas basikal.
Biasa kayuh berapa laju???

Memang agak janggal soalan ini.  Berbeza dengan basikal lumba (road bike), kelajuan bukan perkiraan utama sesebuah MTB.  Banyak aspek lain yang perlu diteliti seperti geometri, kendalian, ketahanan dan seumpama.  Cuba jelaskan tanpa merumitkan kepada sipenanya.
Basikal apa yang paling mahal???

Satu lagi soalan kategori cepumas Guinness Book of Records.  Jenuh garu kepala kalau nak dijawab secara langsung soalan ini.  Kalau penanya memang BETUL nak tahu basikal paling mahal, minta dia rujuk Guinness Book.   
Berapa bajet yang sesuai untuk beli MTB???

Dalam situasi ini, penanya sebenarnya cuba menganggar bajet yang sedia dikorbankan untuk sebuah MTB dengan mencari kompromi di antara basikal paling mahal dengan yang paling murah.  Berkait dengan soalan berikutnya.  
Basikal apa yang paling murah???

Berkait dengan soalan di atas.  Selalunya dua soalan ini macam kembar.  Datang berturutan. 
Berapa bajet yang sesuai untuk beli MTB???

Opppsss...bukan salah taip di atas tu.  Memang maksud yang tersirat bagi soalan ini dan soalan di atas.  Penanya sudah berkira-kira berapa hendak dan sanggup dikorbankan untuk sebuah MTB.  Terus mendorong untuk membantu sipenanya mendapatkan MTB terbaik dengan bajet yang dicadangkan.  Kalau perlu, cadangkan supaya bajet ditambah sedikit untuk dimasukkan sekali dengan helmet dan keperluan asas mengayuh yang lain.
Paling mahal vs paling murah sebagai penanda aras MTBnya nanti.
Kedai basikal mana yang paling murah???

Bunyi macam nak beli kedai?  Nak beli kedai basikal atau nak beli basikal dan alat sekulatnya?             
Kedai mana yang boleh bagi tawaran terbaik???

Sepanjang pengalaman, tiada satu kedai yang murah semuanya.  Berhati-hati juga dengan kedai yang murah.  Mungkin ada muslihat.  Ada yang jual barang tiruan.  Ada yang korbankan jaminan/waranti daripada pengeluar.  Ada yang dapat bekalan barangan dengan cara yang mencurigakan.  Pokoknya, ada muslihat disebalik kemurahan mereka.  Jangan anda terbabit sama dan ikut terkena.  Harga semata bukan kayu ukur lengkap.  Semua faktor lain perlu diambilkira.  Kemahiran mekanik, jenama yang dibawa antara faktor penting yang tidak boleh diketepikan. 


Sedikit panduan yang dapat saya kongsikan. Harapnya relevan dan tidak bercanggah dengan mana-mana kanun...Selamat berMTB!!!

6 comments:

shuk~ dan eton said...

Menarik entri kali ni... dapat membantu ramai orang... kalau kat forum.. kena sticky kan info ni.. kalau kat blog ?

hisufian said...

luckily i don't have to go thru all those questions...I guessed i'm smart enough to ask that one question to the one right guy ....ha aha ha ha.

hisufian said...

luckily i don't have to go thru all those questions...i guess i'm smart enuf to ask that 1 question to the right 1 guy...ha haha ha

Angah said...

SETUJUUUUUU

Soklan senang tapi susah sangat nak bagi jawapan. Jawapan angah biasanya "Pergi la kedai basikal terhampir"

Joe said...

great post, Kelolo!

Mohd Zain said...

mmg menarik sekali...