Friday, March 19, 2010

Projek Hollowpoint - Peringkat 1

Dalam hidup, seringkali berlaku perkara yang tidak dijangka. Itu jugalah yang berlaku dalam kisah ini. Kisah EPX Hollowpoint. Walau sudah penuh basikal dalam garaj aku. Tapi,...entah kenapa bila terpandang iklan EPX Hollowpoint kat BBS, hati aku melonjak. Mungkin sebab rupanya yang "telanjang" dengan bahagian ekor karbonnya. Dan ynag paling penting, tanda harganya yang sangat mesra dompet. Maka, kerangka EPX Hollowpoint ini didukung balik ke rumah. Cadangnya, mahu dibangunkan satu basikal XC tulen. Betul-betul XC, setakat termampu.

Memang aku tak bercadang nak segera siapkannya. Banyak had dan batasan. Wang terutama. Sementelah pula dekat dengan masa sekolah buka. Buat permulaan, lapisan oksida perang muda yang menyalut tubuhnya dibuang. Beberapa malam aku bergelumang dengan kertas pasir dan autosol. Membuang oksida sambil menggilap lapisan aluminum telanjang. Dengan panduan dari Mahazam aka Kuwahara, badan digosok berperingkat. Bermula kertas pasir grit 1000, 1200, 1500 hingga 2000. Tanggallah segala oksida dan menyerlah kemilau aluminum. Sayang, kerja tangan aku agak kasar, banyak bahagian melelas dengan calaran kasar akibat tersalah guna kertas pasir yang terlalu kasar.

Siaplah peringkat 1 pengerjaan kerangka Hollowpoint. Selepas itu, tersadai dan tersidai lebih 2 bulan. Bila ada kelapangan dompet sikit, barulah kerangka itu dikelebek semula.

Headset Hollowpoint dari jenis separa-terpadu (semi-integrated). Aku dapat set Token Kudos-Z dari eBay pada harga mampu milik. 18/03/2010, set kepala selamat terpasang ke badan. Turut menyusul kemudian, fork RS Revelation 409 yang telah beralih dari basikal ke basikal. Cadangan untuk menggunakan fork 100mm diketepikan memandangkan Revelation itu sudah ada. Tak apalah kalau panjang sedikit, asal bajet tak perlu dipanjangkan.

Inilah rupanya setakat ini...


EPX Hollowpoint...Masih telanjang. Hanya dipakaikan set kepala dan fork.

Bagaimana dengan komponen lain? Terbayang dalam kepala jentera XC dengan bar hendal rata, stem sederhana panjang, dilengkapi set pemacuan daripada SRAM. Mungkin X9. Dah puas aku merasa Shimano. Nak cuba pula bagaimana rasa pertukaran gear 1:1...Datanglah balik ke sini untuk berita terkini (walau tak sensasi)

1 comment:

Akmal Hizam said...

akhirnya...
dapat juga menatap kembar berlainan kulit.