Tuesday, March 03, 2009

Mainan Baru Kelolo...

Tadaaaaaa!!!

Gumbira rasa di hati. Dah lama teringin benda-benda alah ni...Cari merata kedai kat Lembah Kelang... Tak berjumpa.  Dah dipesan dengan kedai beskal, minta tolong belikan...Tak ada harapan.  Akhirnya, sorang kawan yang ke Jepun tolong belikan...Gumbiranya...gumbiranya tiada terkira.  Seperti dunia...ana yang empunya.  Chewah. Terima kasih ManP2

Inilah dianya...



Apa benda alahnya nih?


Shimano TL-CT 10 Cable Cutter
Inilah Shimano TL-CT10. Pemotong kabel dan sarung kabel. Boleh digunakan untuk memotong semua kabel dan sarung kabel pada sebuah basikal. Kabel dan sarung kabel untuk brek dan gear. Pemotongan menggunakan alat ini memberikan potongan yang kemas dan tidak berserabut. Kalau tak ada alat ini, memang potong stim kalau memotong kabel. Harga hampir 4,000 yen. Tapi berbaloi...Ada sesapa nak potong kabel?




Shimano TL-FC20 Chainring bolt tool - sebelah pembuka penutup abuk.

Shimano TL-FC20 Chainring bolt tool - sebelah penahan bolt betina.
Pernah cuba membuka piring gegancu no 1 dan no 2? Pernah menghadapi masalah bolt belakang (betina) ikut berpusing bila bolt hadapan (jantan) dipulas? Tak ke hangin? Macam mana bolt nak tanggal...Cuba tahan bolt betina dengan pemutar sekeru. Tak juga lekat sebab lurah bolt berlubang di tengah. Inilah gunanya alat ini. Menahan bolt betina pada piring gegancu. Untuk penerangan mendalam tentang kegunaan alat ini, insyaAllah, akan datang dalan artikel pomen untuk engkol.

Sebelah satu lagi (Gambar 1) ialah pembuka penutup abuk untuk engkol.



Shimano TL-FC16 Shimano HII crank cap tool
Alat ini digunakan untuk mengetatkan cap penutup sebelah kiri engkol yang menggunakan sistem Hollowtech II.

2 comments:

akmalhizam said...

That's a very nice cable cutter there. You must've cut meters of cable and housings by now, just for the kick of playing with the new toys.
:)

The crank cap tool is it plastic?

Shimano's move in having their parts needing dedicated tools to service is rather annoying. That's the very thing that put me off in using their bike parts.

Sikit-sikit, dah bertambah alatan untuk kelengkapan kedai beskal PedalPal. Way to go, BC! Fardu kifayah tu.

shuk~ dan eton said...

BC....moh pasang pedal koi mlm ni...
ada ride tak?.