Thursday, August 29, 2019

Kantung Untuk Para-para Panglima

Minggu lepas, dalam posting Para-para Untuk Panglima, kisah rak untuk beg pannier depan basikal Shogun aku.  Seiring dengan siapnya pemasangan rak, beg pannier yang sesuai juga dicari untuk dipadankan dengan rak.  Medan pencarian ialah laman Shoopee dan Lazada.  eBay juga diselongkar.  Jenis aku ini jenis yang suka benda yang bagus dan murah.  Tak sanggup aku rabakkan poket untuk beg touring yang mahal-mahal.  Aku tak rasa macam aku nak bertouring sangat.  Aku bukan jenis kerak keras.

Pilih la punya pilih, cari la punya cari.  Jumpalah beg yang memenuhi ciri.  Bagus dan murah, makanya barang tanpa jenama.  Harga?  Hampir RM60 sebiji.  Urusan pembelian atas talian pun selesai.  Tinggal tunggu barang sampai saja.

Tadi petang balik kerja ada bungkusan atas meja.  Macam budak-budak dapat mainan bungkusan dikoyak untuk melihat isinya.  Tadaa...



Sepasang beg pannier muatan 20L berwarna perak.  Bahan kulit dari nylon kedap air katanya.  Bahagian belakang dilapisi kepingan plastik keras sebagai tetulang untuk bersandar dan bergantung pada rak.  Ada 3 cangkuk, 2 di atas dan 1 di bawah.  Untuk memudahkan pegangan bila menjinjing beg, dipasang pemegang dari getah lembut. 

Profil belakang beg.
Memasangnya sangat mudah.  Hanya perlu gelungsurkan cangkuk-cangkuk supaya selaras dengan rak.  Bila sudah selaras, cangkukkan saja beg ke rak.  Dan siappppp!

Pemeriksaan mata kasar mendapati buatan agak kemas.  Sambungan dibuat rapi dan kelihatan teguh.  Harapnya bertahanlah.

Profil depan
Profil depan juga ringkas.  Hanya ada satu poket berzip.  Mulut beg ditutup secara gulungan seperti kebanyakan rekaan beg seperti ini.  Digulung dan dikunci dengan klip.

Untuk ciri keselamatan tambahan, dibuat tompok pemantul cahaya pada sisi depan dan belakang.  Bagus.

Alhamdulillah.  Beg depan dah dapat.  1/9/2019 sudah merancang untuk kembas jarak dekat.  Janda Baik destinasi pilihan.  Kayuhan balik hari.  Kita tengok bagaimana prestasi rak dan beg baru.  Prestasi pengayuh lama jangan ditengok...

Jumpa anda di jalanan.  Jangan biarkan basikal anda terperuk di bawah selimut....

Siap untuk memberi khidmat bakti.


No comments: