Friday, August 23, 2019

Para-para Untuk Panglima Perang


S awang dan abuk sudah menebal di sini.  Mana taknya, posting terakhir pada tahun 2016.  Dah 3 tahun.  Lama sudah aku tidak berkayuh.  Tidak berkayuh, maka tiadalah cerita kayuh.  Masuk tahun 2019, minat aku berkayuh kembali bercambah segar.  Cumanya, tak boleh galak sangat sebab pergelangan tangan kanan aku masih sakit.  Jatuh kat Kiara tahun lepas.  Masih sakit walau sudah berbulan.  Ish...banyak pula  kona dan belokan.  Baik, kita betulkan haluan.  Kembali ke pangkal jalan.

Aku dah kurang masuk denai dalam hutan.  Kayuhan lebih banyak di atas jalan tar.  Dan...rezeki aku mendapat sebuah basikal hadiah dari Rozman tuan punya kedai Nida Cyclo.  Basikal Shogun Trailbreaker 3.  Tak pasti model tahun bila.  Rasanya sangat lama melihatkan pada rekabentuk dan buatannya.  Walau sepatutnya Trailbreaker ini sebuah mountainbike, aku lebih cenderung menjadikan basikal ini sebuah hybrid atau tourer.  Basikal inilah aku kayuh ke sana kemari...



Untuk posting buang habuk ni aku nak cerita bab pemasangan rak untuk beg pannier depan.  Para-para untuk panglima perang.

Jenuh jugak nak mencari rak yang sesuai.  Nak elok dan murah.  Dua sifat yang selalunya tak seiring.  Sudahnya, ini rupa rak dia.  Rak aluminum jenama Giant model Rack-It Metro Front.  Beli on-line.  Tak ingat dah aku siapa penjualnya.  Malas nak cari balik.

Kalau basikal cukup sifat, senang saja nak pasang rak ni.  Akan tetapi, Shogun Trailbreaker ini bukan basikal touring jati.  Ini basikal jadi-jadian.  Tengoklah semanggangnya...




Nampak tak?  Semanggang ini tiada lubang sekeru (eyelet) untuk rak.  Nak sekeru rak macam mana?  Ada sorang kawan cadang ditebuk lubang sekeru pada semanggang.  Tebuk?  Sayang la pulak.



Lama rak tersadai sambil aku memerah akal macam mana cara terbaik nak pasang tanpa menjahanamkan fork.   Hebatnya hidup zaman on-line ni bab kerja mencari barang jadi mudah.  Tanya saja encik Google...Tapis-tapis sikit jawapan encik Google yang kadang-kadang kelaut itu.  Dapatlah jawapannya.  Ini dia!!!

Apa tu?  Ikut keterangannya dalam bahasa orang putih "Exhaust Pipe Clamp".  Hantam sajalah.  Janji boleh digunakan untuk memasang rak aku.  Aku suka clamp ini sebab ia dibuat kemas dengan keluli.  Cantik dan berfungsi.  Dan ada berbagai-bagai saiz yang boleh dipadankan dengan saiz semanggang.

Barang dah ada.  Tunggu apa lagi?  Jom pasang!!!  Caranya mudah saja.  Keluarkan bol dari clamp.  Kangkangkan sikit clamp dan masukkan clamp ke kaki semanggang.  Pasangkan lubang atas rak pada clamp.  Sekerukan lubang bawah rak pada lubang eyelet.  Untuk kaki semanggang yang sebelah dengan tuil quick release, laraskan supaya tuil tidak menjadi halangan kepada rak.  Siapppp!!!... Yalah kan...Buat kerja dengan mulut.  Cepat saja siapnya.  Lepas ni kita cari beg yang sesuai pulak.







2 comments:

RN said...

Kebetulan aku singgah blog ni, sebab aku google sesuatu dan aku kembali membaca blog ni. Kebetulan gak ada blog post hari ni..Keh keh.. bro, check skit knp gambor kt blog tak kuar tu.

BC Kelolo said...

Heh...Heh. Jenuh perah kerajinan untuk siapkan posting ni.

Gambar banyak tak keluar sebab source dari Google Plus yang sudah di discontinue. Jenuh nak cari balik gambar, re-upload dan re-link.