Thursday, May 15, 2014

Kayuhan Solo Gombak - Putrajaya


Solo bersama Sang Lintar Di Depan Astaka Morokko, Taman Botani

A Aku tiada apa-apa rancangan berkayuh untuk cuti Hari Wesak.  Sengaja aku simpan untuk aktiviti keluarga.  Tahu-tahu hari Isnin, isteri bersuara.  "Esok ada nak kayuh ke mana?...".  Belum sempat aku jawab, dia dah sambung"...kalau nak kayuh kat Putrajaya boleh juga.  Esok nak pi Bangi hantar barang kat kawan-kawan...".  Mendadak datang dalam kepala cadangan berkayuh ke Putrajaya.  Sang Lintar belum pernah diuji berkayuh sejauh itu.  Rancangan yang sangat sesuai!  Siapa boleh tolak?

Aku pelawa juga Faris, kot dia berminat.  Mesej kelam kabut aku sampaikan pada group Whatsapp GLC kot ada yang berminat.  Tiada yang menyahut.  Maka, pada pagi Selasa, 13/05/2014 jam 8.00 pagi aku dan Sang Lintar bergerak dari rumah menuju Putrajaya.  Agenda utama berkayuh ke Putrajaya.  Agenda kedua, mencari jalan yang paling kurang trafik, yakni yang tidak melalui lebuhraya atau paling kurang melalui lebuhraya untuk ke Putrajaya.  Dalam kesuntukan masa aku merancang laluan dalam keadaan caca merba.

Persiapan diri dan basikal dibuat.  Telefon sangat penting dan berguna.  Selain daripada untuk perhubungan, telefon juga aku gunakan untuk rakaman kayuhan.  Aku gunakan aplikasi Endomondo.  Endomondo dipasang.  Boleh tengok rakaman Endomondo kayuhan di sini.  Dan sebaik suara perempuan dari Endomondo berkata "GO", kayuhan bermula.  Dari rumah, Lebuhraya Duta Ulu Kelang Expressway (DUKE E33) diambil.  Ada alternatif untuk ambil jalan dalam kampung Padang Balang tapi mood malas pagi tu mendorong aku ke DUKE saja.  DUKE, seawal 8.00 pagi sudah berderu kereta walaupun hari cuti.

DUKE disorot sehingga simpang Kampung Bandar Dalam.  Aku keluar dari DUKE di situ dan membelok kanan menghala ke Sentul.  Jalan dua hala yang kadang-kadang jadi tak tentu hala.  Kesibukan biasa Sentul terutama ketika melalui kawasan pasar.  Kawasan berhampiran Sentul Boulevard bertambah sibuk dengan deretan kereta penganut Buddha berkunjung ke wat Buddha di situ menyambut Wesak. 

Aku cilok ke Bandar Baru Sentul.  Laluan tembus ke Jalan Pahang.  Jalan Pahang dilintas membawa ke Taman Tasik Titiwangsa.  Ramai pengunjung pagi Taman Tasik Titiwangsa.  Berjalan, berjogging, berbasikal dalam berbagai rupa, gaya dan usia.

Taman Tasik Titiwangsa aku tinggalkan.  Masuk ke jalan Fletcher yang selari dengan Jalan Tun Razak.  Aku panjangkan tengkuk menjengah keadaan Jalan Tun Razak.  Trafik sederhana.

Jln Tun Razak...selepas simpang Jalan Ampang
Cilok masuk ke Jalan Tun Razak selepas stesen minyak Shell.  Dan mimpi ngeri pengayuh basikal bermula.  Trafik kadar sederhana bermakna jalan lapang.  Jalan lapang mendorong pemandu dan penunggang motorsikal memandu dengan laju.  Harus berhati-hati.  Aku ambil laluan bawah di hadapan Perpustakaan Negara Malaysia.  Biar tersengguk dengan banyak lampu isyarat daripada menghadap kenderaan bermotor yang laju berdesup.

Atas dasar keselamatan dan berhati-hati, aku cuba menghindar daripada mengikuti arus utama trafik apabila menghampiri susur masuk atau keluar.  Sedapat mungkin aku akan mengelak daripada memintas aliran trafik.  Sebab itu, pada susur masuk/keluar aku rela keluar daripada laluan utama, menunggu di lampu isyarat dan masuk semula ke aliran trafik.  Lambat, tapi lebih selamat. 

Kaedah itu yang aku pakai bila aku keluar tidak masuk ke terowong di Jalan Tun Razak.  Sebaliknya keluar dan mengambil laluan atas.  Lebih selamat.  Itulah yang berlaku berulang kali sepanjang kayuhan aku.

Namun, panduan ini tidak boleh digunapakai pada semua tempat.  Contohnya, bila menghampiri Bulatan Kampung Pandan, aku terpaksa juga memintas laluan trafik kerana arah tuju aku menghala ke Jalan Tun Razak.  Terpaksa memintas trafik yang hendak ke Kampung Pandan.  Bila itu terpaksa berlaku, ianya dilakukan dengan penuh waspada dan hati-hati. 

Bulatan besar dilalui dan keluar pada susur Jalan Tun Razak.  Lalu di depan kedai sup Sururi.  Hmmm...dah lama tak pekena sup Sururi.  Kayuh terus melepasi simpang Jalan Cochrane, kemudian Jalan Peel sebelum membelok kiri ke Jalan Cheras.  Jalan jadi sesak dan bercelaru dengan pemidang-pemidang yang dipasang untuk projek MRT.

Maju terus di Jalan Cheras sehingga bulatan menuju Bandar Tun Razak.  Trafik sedang-sedang molek.  Kelibat warung-warung di tepi velodrom Cheras melonjak rasa ingin berhenti dan bersarapan.  Separuh lagi diri aku sedang seronok berkayuh dan enggan berhenti.  Keseronokan mengayuh menang dan aku terus berkayuh santai sekitar 20-25 km/j melepasi melalui Jalan Yaacob Latif hingga ke HUKM.  Terus membelok kanan menyusur Jalan Budiman kemudian ke kiri ke Jalan Bangsawan dan ke kanan balik mengikut Jalan Jujur dan Persiaran Mewah.  Kemudian menyusup masuk di bawah Lebuhraya Hubungan Timur Barat dan bertemu Jalan Lingkaran Tengah 2 (MRR2 #26).  Aku menyusur MRR2 menuju Bandar Tasik Selatan.

Masuk saja ke Lebuhraya Lingkaran Tengah 2, trafik mula berderu.  Kenderaan bermotor laju berpusu.  Aku kekalkan laluan kiri dengan formula yang sama bila menghadapi susur masuk dan keluar.  Susur kiri ke Sungai Besi diambil.  Meluru saja turunnya melalui Terminal Bersepadu Selatan (TBS) yang berhadapan dengan stesen Start LRT Tasik Selatan.  Masuk ke satu lagi fasa "seriau" dalam kayuhan aku.  Lebuhraya Besraya Sungai Besi...

Lebuhraya Sungai Besi...Bangunan Sapura dari kejauhan
Keseriauan itu hanyalah mainan minda rupanya.  Trafik tidaklah segerun sepertimana dijangkakan.  Cuma pada bahagian susur masuk/keluar sahaja yang agak ngeri sikit.  Bahagian lain, Lebuhraya 3 lorong dengan lorong kecemasan yang cukup luas memberikan laluan selesa untuk basikal.  Kayuhan bernada santai sehinggalah sampai ke Serdang.  Barulah ada rasa mendaki sikit bila menaiki flyover.  Kayuh pelan-pelan menggunakan chainring kecik 34T.  Bergilir-gilir kaset bahagian tengah mengambil peranan.  Laju-lajupun nak ke mana?

Lebuhraya Sungai Besi terus disusur.  Dikit-dikit kayuhan diteruskan melepasi kawasan UPM.  Jalan agak tenang daripada trafik.  Matahari pagi mula galak menaburkan sinar limpah ruah ke alam maya.  Badan sudah pasah dengan peluh.  Mujur segala otot dan urat saraf masih bertahan.  Jantung dan paru-paru bekerja di luar garis merah.  Air minum baru sedikit saja diteguk...

Papan tanda menunjukkan Putrajaya lagi 10km!  Wah...rasa dah dekat dah.  Tapi tak perlu buru-buru pasang suis turbo untuk meluru pergi pada kelajuan bunyi.  10km tu masih jauh lagi untuk seorang pengayuh amatur macam aku.  Adrenalin yang melonjak tiba-tiba dipendamkan dulu.  Lengkok susur diambil untuk keluar dari Lebuhraya Sungai besi dan menyusur masuk ke Lebuhraya Lembah Kelang Selatan (SKVE E26).  Putrajaya dah semakin dekat.  Hidung sudah terhidu-hidu bau Putrajaya.  Susur ke hospital Serdang dilepasi.  Muncul pula susur ke Putrajaya.  Horeyyyyy...

Dalam kepala berkira-kira ke mana arah tuju aku di Putrajaya nanti.  Teringat kedai makan di Pusat Rekreasi Air Wetland, Taman Wetland.  Tempat minum dengan suasana indah dan damai di tepi tasik.  Pilihan sesuai untuk berhenti rehat dan bersarapan pagi. Sempadan Putrajaya dilepasi menyusuri Persiaran Utara.  Laluan membawa ke susur keluar Persiaran Persekutuan.  Sasaran aku hanya disebelah sana jalan.  Boleh kalau aku hendak pikul basikal dan lintas saja... Ah, kayuhan di Putrajaya tidak akan lengkap kalau tidak membuat satu pusingan bulatan besar Putrajaya, Persiaran Sultan Sallahuddin Abdul Aziz Shah. 

Bulatan besar Putrajaya dikelilingi.  Terasa bagaikan juara yang membuat victory lap selepas memenangi kejuaraan.  Aku memang terasa seperti juara... Berjaya berkayuh solo dari Gombak ke Putrajaya.  Cukuplah kejuaraan itu aku raikan untuk diri aku sendiri.  Bulatan sejauh 3.5km dilengkapi.  Sampai masa untuk berlabuh.  Taman Botani jadi pilihan untuk berhenti.  Aku membelok masuk dan berkayuh turun malas dan longlai kerana destinasi sudah sampai.  Sudah ramai pengunjung berkitar di Taman Botani.  Jam sudah pukul 10.20 bila aku menarik brek Sang Lintar dan berhenti di depan Astaka Morokko.  Satu binaan astaka inspirasi dari Morokko di Taman Botani.  Sejarah peribadi tercatat pada hari Selasa, 13 Mei 2014 bersamaan 14 Rejab 1435 hijrah.  Jarak 45km dari Gombak ke Putrajaya dalam masa 2 jam 20 minit...Syukur... Alhamdulillah.  Impian tercapai dengan selamat sejahtera. Masa untuk berselfie!



EPILOG
PCP... Terasa macam nak cyclocrossing
Rasa gumbira itu aku kongsikan dengan keluarga dan kawan-kawan. Bertubilah hantaran mesej Whatsapp dan kemaskini status FB.  Kebetulan Sam, kawan dari opis dan juga GLC juga berada disekitar, sedang sarapan di Dataran Masjid.  Aku dijemput sekali bersama.  Terima kasih Sam belanja sarapan...Lepas sarapan, masa masih bersisa.  Tunggu support car belum kunjung tiba.  Bukan boleh duduk diam saja...

Sang Lintar terus dibawa meronda.  Dari Dataran Masjid hingga Pusat Konvensyen Antarabangsa.  Masih belum terasa puas juga.  Sedikit lagi laluan diteroka.  Taman Cabaran sudah di mata.  Hanya beberapa kayuhan, sampailah ia...Itulah saja sketsa kembara.  Aku dan Sang Lintar ke Putrajaya...

No comments: