Thursday, April 24, 2014

FRIM ~ Kayuhan Ipoh Mali

Dua geng bersulam...GLC & KRT






Sudah lama juga aku tak berkayuh di FRIM.  Kuchai, yang dulu tinggal dekat dengan rumah aku kemudian bepindah balik ke Ipoh, minta aku tolong bawakan dia dan gengnya berkayuh di FRIM.   Permintaan dengan senang hati dipenuhi.  Tarikh pilihan jatuh pada hari Ahad, 9 Mac 2014.  Maka tercetus kayuhan gabungan di antara Gombak League of Cyclists (GLC) dengan Knight Riders Team (KRT).

Tamu dok tunggu tuan rumah bersiap...
Rajin geng KRT memandu pagi-pagi dari Ipoh hingga ke Kepong.  Jam 8.00 pagi dah tercongok di parkir tokong.  4 orang muncul - Kuchai, Shukor, Adzim dan anak Adzim.  Sori, Pakcik Kelolo tak ingat nama mike.  Dari GLC, turun Faris (anakku), Lan, Thiru, Pok Li, Yus dan dah tentulah aku sendiri.  Kawan aku, Azmin juga susah payah terbang dari Sungai Merab untuk ikut sama memeriahkan suasana.

Fenomena jerebu yang melanda agak sedikit menggusarkan.  Pagi tu masih berjerebu.  Mujurlah tak terlalu tebal.  Boleh lagi diharung.  Cuaca agak panas dan kering...Apa sajian yang boleh aku jamu tetamu istimewa dari Ipoh ni?  Takut pulak jauh-jauh datang dari Ipoh, kayuhnya tak berbaloi... Aku cuba apa yang terdaya...

Setelah semua siap, berkayuh gerombolan memasuki FRIM.  Cerita biasa membayar ufti RM3 se kepala untuk bayaran masuk.  Azmin yang parkir di dalam sudah menunggu di situ.  Hidangan pertama jamuan sarapan pembuka selera ialah pendakian manja di atas tarmac melalui Jalan Abdul Rahman Ali diambil.  Jalan kemudian bercabang Y.  Ambil cabang kiri Jalan Balau yang membawa naik bukit.  Cerun sedang-sedang.  Kayuh lanjut-lanjut.  Naik jalan tar sampai nak dekat hujung, ada simpang off road yang mencerun turun di sebelah kiri.  Pakat meluru turun masuk ke denai doubletrack di bawah naungan pokok-pokok rimba yang sayup menjulang.  Daun-daun dan ranting kering bergeretup dimamah tayar-tayar gerutu. Denai agak kering berdebu sementelah cuaca panas dan kering memanjang.  Ditokok pulak dengan jerebu.  Mujur hanya jerebu nipis.  Bolehlah digagahi berkayuh.  Denai Balau denai santai.   Memang sesuai buat pemanas betis. 

Kayuhan membawa ke simpang tiga.  Simpang kanan membawa ke Dream Trail.  Simpang kiri akan keluar balik ikut Jalan Bukit BUjang.  Sementelah khabarnya Rover tRack sudah menjadi kawasan off-limit kepada MTB, maka Dream Trail tidak termasuk dalam itinerari kayuhan hari tu.  Balas kiri dan haluan memang menurun.  Thiru belasah Runenya tanpa ehsan.  Memang sedap layan.  Lepas tu sambung lagi dengan meredah turun ikut padang rumput hingga sampai ke perpustakaan.  Bercempera semua sebab tak menyangka untuk meredah turun ikut situ.

Masa untuk bertenang sat.  Berkayuh santai sambil berpot-pet pot-pet kepada tetamu dari Ipoh.  "Kat situ Rover Track.  Tapi beskal dah tak boleh masuk...".  Aku menunjuk ke arah Rover track sambil membelok dari Jalan Foxworthy ke Jalan Jelutong.  Suasana pagi biasa di FRIM bilamana jalan-jalan dipenuhi dengan pejalan kaki dan basikal. 

Banglo kayu MNS...
Jalan Jelutong di susur hingga ke simpang Jalan Symington.  Sedikit mendaki naik ke arah Kem Perah.  Sasaran berikutnya kayuhan tonggek kerabat ke tangki Syabas.  Berhenti rehat sekejap mengatur napas dekat banglo lama Shell - MNS (Malaysia Nature Society).  Semua pengayuh diberi amaran akan cerun yang bakal mendatang.

Dari banglo, menerjah naik melalui denai dengan akar berselirat kemudian masuk ke jalan tar yang mencanak naik.  Pejalan kaki berkeliaran di merata terutama dari arah Rover Track.  Memang bilangan pengunjung semakin ramai mewajarkan tindakan pihak pengurusan FRIM menghadkan MTB daripada masuk ke kawasan bertrafik tinggi bagi menghindar kejadian yang tidak diingini.  Cuma harapnya, pihak FRIM ada perancangan untuk membuat sambungan Dream Trail keluar daripada Rover Track.  Amat sayang, terlalu sayang, kalau Dream Trail hanya cuma boleh dikayuh di dalam mimpi...

Jalan ke tangki mencanak naik dengan kecerunan 15%-20%.  Masih boleh dikayuh dengan gear rendah dan kayuhan pelan-pelan bagi pengayuh lemau macam aku.  Kalau yang baka racer berdesup saja naiknya.  Tak payah rasa malu segan untuk menolak.  Biasa laaaaa...

Mane deme nih?  Lambat bebenor sampenye
Jalan depan rumah tangki jadi tempat berehat melepas lelah sementara menunggu yang lain sampai. Sambil berehat jadi pom-pom girl menyorak kawan-kawan yang baru sampai.  Ada yang sampai dengan berkayuh.  Ada yang sampai di sisi basikal.  Tapi tiada yang sampai di bawah basikal.  Mujur...

Selepas berehat lebih kurang, kayuhan diteruskan masuk ke Trail Syabas.  Denai singletrack di bawah teduhan pohonan rimba.  Di kiri gaung, di kanan tebing.  Tengah-tengah paip air sebesar satu pemeluk.  Harus cekap mengendali mencari garis kayuhan di antara tebing dan paip air besar yang terjojol.  Ramai yang masih malu-malu untuk bermain-main di denai.  Barangkali kerana baru saja berkenalan dengan FRIM kot...

Tiru macam Thiru
Sekonyong kemudian disergah oleh satu cerun curam.  Di kanan ada turapan konkrit.  Nampak macam boleh dikayuh.  Cuaca panas telah membunuh lumut-lumut yang membalut permukaan konkrit.  Di sebelah kiri, denai tanah berlurah dan bertakah.  Aku gagahkan mencuba berkayuh ikut laluan konkrit.  Bolehlah naik dalam 1/4 jarak sahaja sebelum terpaksa akur menolak basikal ke muka denai Pacat Trail.  Mencungap sementara nak sampai ke atas.  Dagu dah terletak atas stem.

Dari tepi boleh...
Salam alu-aluan Pacat Trail memang menyeramkan.  Denai curam pantas.  Kering dan berdebu ditutup dedaun dan ranting kering.  Mujur sudah ditarah laluan baru yang lebih mesra MTB.  Aku turun dulu sebagai tuan rumah, mengambil laluan baru yang lebih mudah.  Selamat muka denai Pacat dituruni aku mengambil ceruk yang sesuai untuk merakam aksi-aksi pengayuh tuan rumah dan pengayuh tamu.  Thiru terjun berdesup tanpa meniru sesiapa.  Sengaja dipilih laluan lama yang lebih payah untuk diterjah.  Faris, anakku, juga ikut sama meniru Thiru.  Ghairah anak muda katakan.  Yang lain-lain agak malu-malu.  Tersipu turun di sisi basikal.  Mungkin kerana perkenalan pertama barangkali...

Adzim dengan penuh azam...
Melepasi muka denai Pacat Trail adalah satu cabaran.  Laluan seterusnya singletrack pantas mendakap lereng dengan satu drop-off.  Larian tengah laju sedap terbantut dengan pelepah bertam yang melintang jalan.  Berhenti sekejap untuk mengalihkan rintangan hanya dengan tulang empat kerat.  Menyesal pulak tak bawak parang...

Pondok rehat tanda berakhir larian Pacat Trail.  Di depan, cabang kanan, menanti pendakian di turuti dengan larian turun pantas dan curam.  Cabang kiri menawarkan larian doubletrack tanah campur batu yang akan membawa ke destinasi yang sama.  Hanya Thiru dan Faris yang bergagah mengharung cabang kanan.  Yang lain lebih selesa melayan larian turun pantas tanpa banyak karenah.  Mungkin sebab masih malu-malu agaknya...Sampai bilalah depa ni nak terus malu...

Tongkat Ali tahap 1...
Kaki Bukit Hari aka To
ngkat Ali Trail aka Steroid Hill memang sibuk.  Situ tempat pertembungan laluan Sungai Buloh, pendaki-pendaki Steroid Hill dan mereka yang menderu turun dari Steroid Hill.  Semua tertumpu di situ.  Maka elok sangatlah kalau ada orang berjualan air dan nasi lemak di situ.   Gerombolan GLC dan KRT berehat sebentar sambil bergambar dan berposing manja tak manja semua ada.  Biarkan para tamu melihat dulu keindahan cerun pendakian bukit Steroid yang lagenda itu.  Lebih mudah membantu menelan air liur rasanya...

Sedikit petua dan panduan kaedah Tekkora diberikan.  Kita lihat bagaimana tamu kita melayan Bukit Steroid...Tamu dari KRT masih lagi malu-malu menerjah naik Bukit Steroid.  Itu sangat difahami.  Memang pertemuan kali pertama dengan Bukit Steroid, ramai pengayuh akan menjadi malu-malu biawak.  Apa kaedah untuk naik Bukit Steroid diterima pakai janji sampai ke atas. 

Simpang Pinus Trail menjadi tempat berehat setelah berjerih memanjat Bukit Steroid.  Pendakian dua peringkat.  Ada kawasan landai untuk recovery di tengahnya sebelum di sesah pendakian peringkat kedua sebelum sampai ke simpang Pinus Trail.  Sekadar makluman, dari simpang Pinus Trail pengayuh boleh memilih untuk:-

1.  Berkitar di sekeliling bukit melalui denai Pinus Trail dengan mengambil laluan paling kanan.
2.  Langsung berkayuh ke kaki pendakian paling power root iaitu Pinus Peak dengan mengambil laluan tengah.
3.  Turun daripada Bukit Steroid meluru laju tak hingat dengan mengambil laluan paling kiri.

Tanpa berselindung dan dengan telusnya aku maklumkan apa yang bakal diharung.  Tamu disaran menikmati suasana Pinus Trail yang hampir landai berkitar sekeliling Bukit Hari hingga ke simpang ke Pinus Peak.  Sampai di situ, perkiraan keadaan akan dibuat semula bagi menentukan sama ada terus mendaki Pinus Peak atau keluar saja balik ke simpang.  Semua bersetuju tanpa bangkangan. 

Pinus Trail memang sedap dilayan.  Laluan singletrack melalui bawah pohon buluh kemudian meluru turun sekejap ikut denai sempit yang kemudian melambung naik balik.  Imbangan dan kawalan perlu baik kalau tidak boleh tergolek ke dalam gaung di sebelah kanan.  Selepas itu kayuhan santai sambil bersiul-siul saja sehingga sampai ke simpang Pinus Peak.

Kaki ke Pinus Peak
Simpang Pinus Peak memang berterus terang tanpa selindung menunjukkan dengan sombong dan megah laluan curam dengan akar berselirat menuju puncak Pinus.  Catatan peribadi aku tak pernah berjaya kayuh naik tanpa henti.  Minda hari itu bersedia untuk kayuh naik dengan sekali dua berhenti macam biasa.  Aku biarkan para tamu berfikir seketika tanpa sebarang paksa sama ada mahu naik atau terus ke simpang.  Naik atau tidak, apa-apa hal ambik gambar dulu kat sign board Pinus Peak.  Penting tu...

Thiru sudah meluru pergi.  Aku hairan sungguh dengan kederat doktor sorang tu.  Badan kurus cekeding.  Basikal pulak setup AM.  Turun memang laju.  Climbingpun berdesup jugak...Sementara para tamu masih berkira-kira mahu mencabar Pinus Peak atau kembali ke simpang Pinus Trail, aku tarik nafas dalam-dalam.  Masuk gear paling rendah.  Pelan-pelan aku terjah.  Cerun campur akar memang seolah memegang tayar  basikal.  Maintain ritma kayuhan, jaga nafas.  Mata galak mencari line yang paling kurang rintangan.  Payahnya nak dapat line yang clean.  Hantam sajalah.  Beberapa kali nyaris terhenti bila momentum hilang.  Mujur kaki cepat main peranan menerjah engkol menolak basikal ke hadapan.  Sasaran taktikal untuk melepaskan cerun fasa 1.  Sepanjang kayuhan kaki protes sebab lenguh.  Dada dan jantung boleh maintain lagi.  Pengayuh yang di depan boleh jadi umpan penjahanam.  Apa taknya, rasa macam boleh kejar kunun, maka kayuhan dilajukan.  Bila dah laju, dada mencungap jantung mengencang.  Hilang kawalan pernafasan.  Kalau terus jugak, memang kecundang. Dah, pengayuh hujung minggu jangan berangan nak jadi raja bukit.  Jangan terghairah nak memotong... Maintain saja pace sendiri.  Sasaran strategik menghabiskan kayuhan tanpa henti lagi penting...

Pendakian tahap 1 selamat diterjah.  Trail melandai sekejap dalam jarak 50 meter.  Masa untuk recovery.  Kayuh santai sambil mengatur balik nafas yang sudah berterabur tadi.  Pendakian tahap dua menggamit sambil mengejek.  Marilah orang tua.  Ada berani ka?  Cisss...kedudukan menyerang di ambil.  Badan sedikit membongkok.  Ponggong disorong ke hadapan saddle.  Gear paling rendah.  Seinci demi seinci cerun dimamah.  Laluan mencanak lebih 45 darjah.  Puncak helipad aka Pinus Peak masih terselindung di sebalik selekoh.  Teknik TEKKORA digarap dengan baik.  Beransur-ansur puncak muncul di pandangan bila selekoh kanan dilepasi.  Tinggal sekitar 20-30 meter untuk diterjah.  Sekali lagi kena berawas dengan perangkap gedik ke garisan penamat.  Walaupun jarak sudah nampak dekat, gedik lebih sebab kunun nak cepat habiskan boleh melajukan jantung dan merembeskan laktik ke seluruh otot.  Tak payah terburu... Maintain saja pace sehingga selamat sampai ke puncak.  Yeaaaaa...sejarah ternukil.  Pertama kali berjaya berkayuh naik ke helipad tanpa berhenti...

Kesatria yang tidak mahu mengalah
Thiru sudah lama sampai.  Aku campak basikal dan mencari teduhan untuk berlindung sambil nafas ditarik dalam-dalam untuk membekal oksigen yang tadinya terhutang.  Faris menyusul kemudian.  Aku ingatkan Azmin dan kawan-kawan dari KRT sudah sampai balik ke simpang Pinus Trail.  Tau-tau seorang demi seorang muncul.  Termasuk juga Azmin.  Semua ambil keputusan dengan rela hati sendiri untuk mencabar Pinus Peak.  Aku sikitpun tak "racun" de
pa.  Sungguh!  Dan selayaknya mereka yang berjaya sampai ke puncak Pinus diraikan.  Tahniah semua!

GLC - KRT di puncak
Jam sudah 12.00 tengahari terpacak.  Matahari makin galak menyuluh di sebalik tabir jerebu nipis.  Jalan turun dari Pinus Peak boleh dipilih.  Mahu meluru turun ikut jalan naik.  Atau...turun ikut laluan sempit berakar di celah pohonan pinus.  Pilih sendiri racun mana anda mahu.  Aku pilih singletrack ala-ala Whistler kununnya.  Thiru, Faris dan Pok Li ikut aku.  Yang lain turun ikut jalan naik.  Sempat aku pesan dan beri ingat supaya jaga kelajuan bila turun nanti.  Kelajuan boleh mencecah tahap "tak hengat" disebabkan cerunnya.

Kaki depan Sang Bara dilunjurkan habis 160mm.  Nak Whistler la kununnnya.  Seksyen satu turun boleh dilayan lagi walaupun pelan-pelan saja layan kona patah dengan akar terbonjol-bonjol.  Masuk tahap dua, bertambah seri kayuhan dengan hiasan golek-golek manja 2 kali.  Puihhhhh...Selamatlah turun sampai ke simpang Pinus Trail.

Bertemulah balik gerombolan yang tadi terpecah dua.  Masa untuk bagi upah kepada semua yang terlenguh lutut, terkocak jantung dan terenjat paru-paru penangan Bukit Hari aka Steroid Hil aka Tongkat Ali dan Pinus Peak.  Upah dia... downhill deras meluru turun dari puncak Tongkat Ali ke kaki bukit.  Para pelawat dari Ipoh masih lagi tak hilang segan malu.  Bertolak-tolak bila dipelawa pergi dulu.  Mau tak mau, aku selaku tuan rumah lantikan sendiri membuka pencak meluru turun.  Libas kiri sekali, libas kanan sekali dalam kelajuan lampau hingga nyaris terbabas, kemudian libas kiri sekali untuk luruan terakhir.

Laluan biasa akan mengambil cabang kiri ke kaki bukit.  Untuk hari itu resepinya diubah sedikit dengan mengambil cabang kanan naik ke bukit batu pasir.  Aku biarkan semua lepas dahulu untuk memastikan bilangan ahli cukup.  Mana tahu kot ada yang tersangkut di atas.  Lajakan turun dari Tongkat Ali memberi lonjakan naik ke denai batu pasir.  Kemudian kembali meluru turun di atas permukaan peroi berpasir.  Cengkaman tayar boleh hilang kalau salah terjah.  Dijamu pula dengan belokan kiri pantas sebelum disambut oleh muka denai Sentang.  Satu denai singletrack pendek dengan sedikit rintangan akar kemudian turun ke dalam lekuk V untuk naik semula ke kaki bukit Steroid...Batu-batu dan akar sepanjang lekuk menambah perisa.

Tamatnya Sentang bermakna penghujung kayuhan semakin hampir.  Tinggal kayuhan untuk balik saja lagi.  Oppp...oppp... Ada pilihan la pulak untuk balik ikut jalan mana.  Ada laluan biasa.  Ada laluan pedas singletrack sempit, curam dan berlongkang yang turun ke Taman Botani Kepong.  Faris dengan Thiru pilih yang pedas.  Galak sungguh dua orang tu.  Yang lain ikut laluan biasa Bukit Hari ke Kem Perah.  Trail tanah doubletrack di bawah payungan pohon rimba dan buluh dah tak banyak karenah.  Memang sesuai sebagai laluan penyudah.  Cuma ada satu bahagian mendaki dekat dusun durian orang asli.  Selebihnya alunan mesra hingga ke Kem Perah.  Kem Perah penanda tamat sudah acara denai.  Terus saja berkayuh santai ke kawasan kolam untuk acara-acara minum-minum...

Itulah saja yang dapat aku sajikan kepada tamu dari Ipoh.  Harap Kuchai, Shukor, Adzim dan anaknya berpuashati dengan layanan FRIM.  Kita jumpa lagi pada lain masa.  Mungkin GLC ke Ipoh pula!      

No comments: