Wednesday, May 11, 2016

Anatomi MTB ~ Semanggang (Fork) - Bahagian 1


AKUTAKJANJI (Baca ini dulu!!!) Penulis bukan seorang professional dalam MTB, sekadar suka mencari, menyelidik, menyibuk dan mencuba sendiri. Penulis TIDAK bertanggungjawab sekiranya pembaca mengalami kemalangan, kecederaan, kerosakan harta benda dan wang ringgit akibat mengikuti saranan daripada artikel penulis. Apa-apa hal sendiri tanggung. Penulis juga mengalu-alukan kritikan, teguran, pembetulan dan seumpamanya untuk penambahbaikan artikel ini untuk manfaat semua. Untuk rujuk silang komponen yang disebutkan dalam artikel ini, pembaca boleh merujuk Anatomi Sebuah Basikal Gunung

Foto-foto di dalam posting ini ada yang digunakan tanpa izin daripada pemegang hakcipta.  Mohon kebenaran menggunakannya di dalam posting ini.  Posting ini sekadar perkongsian maklumat dengan masyarakat tanpa perolehan untung komersil.  Sekiranya pemilik hakcipta keberatan memberikan kebenaran, sila hubungi penulis untuk membuang foto-foto berkenaan daripada posting ini.

Some photos used in this posting are used without permission from the copyright holder.  Please allow its usage as this is a community posting and of non profit in nature.  If copyright owner reluctant to grant consent, please contact the author for removal of the photos.  - kelolo   (kelolo24@gmail.com)

Semanggang atau fork adalah bahagian yang menyambungkan tayar hadapan dengan kerangka basikal dan bar hendal. Guna untuk memegang tayar depan dan juga kendalian.

Semanggang ialah istilah yang digunapakai di bahagian utara Semenanjung. Dipanggil semanggang kerana merupai alat penyepit yang digunakan untuk memanggang ikan. Ikan haruan dibakar tawar cicah “ayaq asam”.Fuhhhh… lazatttt. Eh, ke mana sudah kona ni?. U-turn balik. Membawa ke tengah dan selatan, istilah yang digunapakai ialah "sepit udang". Barang kali kerana rupanya yang seakan rupa sepit udang. Agakyalah. Untuk posting ini, saya akan gunapakai istilah semanggang.  (mestilah kan? :-))

Bentuk semanggang paling asas ialah bentuk Y terbalik. Juga dipanggil "rigid fork" Semanggang tegar.

Untuk Bahagian 1 ini kita berkenalan dulu dengan semanggang keras kung aka "rigid fork"


Anatomi semanggang

1. Tiub kemudi atau steerer tube. 1", 1 1/8 dan 1 1/2". Diperbuat dari besi, kromoli, aluminum, titanium atau karbon. Rekaan lama mempunyai ulir (thread) pada batangnya. Untuk rekaan-rekaan terkini, diameter tiub kemudi dipelbagaikan lagi.

  • 1inci crown 1 inci atas
  • 1 1/8 inci crown, 1 1/8 inci atas
  • Tapered 1 1/2inci crown, 1 1/8 inci atas
  • 1 1/2 inci crown, 1 1/2 inci atas.

Batang tiub ini biasanya datang panjang dan dipotong ikut kesesuaian tiub kepala pada kerangka dan tinggi yang dikehendaki pengguna.

Ada tiub kemudi yang dilarik ulir (thread) pada atasnya.  Ini untuk dipadankan dengan set kepala berulir dan stem jenis quill.


2. Crown.
Menyambung kaki dengan tiub steerer. Tiub kepala kerangka akan ditampung oleh crown bila semanggang dipasangkan ke kerangka.Pada crown akan dipasangkan crown race, mangkuk untuk alas bebola set kepala bergolek. Untuk semanggang kaki melengkung, biasanya crown dengan kaki disekalikan.Untuk semanggang kaki lurus, crown dibuat berasingan daripada kaki dan tiub kemudi.



3. Tiang brek V
Tiang brek V ini gunanya untuk memasang brek V.  Tiangnya boleh dicabut sekiranya tidak dekehendaki. Tapi, kerja mencabutnya tak pula senang. Model-model terbaru tidak lagi di buat dengan pancang brek V.  Sebaliknya rekaan dengan tab brek cakera lebih meluas sekarang.




Pelbagai jenis kaki semanggang.
4. Kaki
Juga dipanggil blade. Panjang ikut saiz roda 26", 27.5" atau 29". Diperbuat dari besi, kromoli, aluminum, titanium atau karbon. Ada yang dibuat melengkung pada bahagian bawah untuk memberikan offset kepada semanggang.  Untuk semanggang rekaan lurus, ditambah tab pada bahagian bawah untuk drop out dan memberikan kesan offset pada semanggang.


Pelbagai dropout.  Kanan sekali ialah jenis through axle.





5. Drop out
Asalnya cangap berbentuk C untuk meletakkan gandar roda hadapan. Bagi rekaan kaki lurus, ditambahkan tab untuk dropout bagi memberikan offset kepada semanggang.  Bila rekaan semakin maju, drop out disesuaikan pula dengan gandar celus (through axle).  Ada 2 standard umum untuk gandar celus;
15mm - XC/AM
20mm - DH/FR

6. Tab untuk brek cakera.
Kadang ada kadang tiada.
Tab untuk memasang brek cakera pada kaki kiri.  Boleh jadi tab untuk International Standard (IS) atau post-mount.

Tab brek cakera jenis IS
Tab brek cakera jenis "post mount"

Kita tutup dulu tirai untuk Bahagian 1.  Insyaa Allah, bertemu lagi di Bahagian 2 yang akan menyingkap perihal semanggang jenis yang melantun-lantun pulak.

No comments: